Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Tuesday, April 26, 2011

Wajib Menjaga Diri Bagi Mereka Yang Menangguhkan Perkahwinan

Inilah salah satu saranan Dr Abdul Karim Zaidan di dalam kitab al Mufassal. Ia juga sepertimana yang disebut oleh Nabi Muhammad SAW bagi mereka yang mempunyai alasan atau sebab-sebab tertentu untuk menangguhkan perkahwinan mereka.

Mereka yang berniat untuk menangguhkan perkahwinan, diwajibkan untuk menjaga diri dengan pelbagai cara. Antara yang disuruh oleh Nabi Muhammad SAW ialah dengan berpuasa. Bahkan antara cara-caranya juga ialah dengan menjaga pandangan, hati dan semua anggota daripada terbuat sesuatu yang menggalakkan kepada penzinaan.

Tiada Cara Untuk Menjaga Diri Melainkan Dengan Perkahwinan?

Di dalam Majalah al Azhar, terbitan Disember 2009, muka surat 1989, Dr Aiman Jalal Ahmad menulis artikel yang bertajuk Masa Depan Pemuda, Tiada Cara Untuk Menjaga Diri Melainkan Dengan Perkahwinan.

Beliau menceritakan bahawa masa depan pemuda hari ini, bakal berhadapan dengan situasi yang sangat teruk. Iaitu tiada satu cara pun untuk menjaga diri melainkan dengan perkahwinan. Ini kerana untuk menjaga pandangan, amatlah susah pada hari ini. Dengan siaran-siaran dan iklan-iklan yang mendedahkan aurat wanita, cara pemakaian hari ini, menyukarkan kemungkinan untuk seseorang itu menjaga dirinya daripada mengawal nafsu.

Bahkan, mereka yang berpuasa juga turut sukar untuk berpuasa dengan sepatutnya. Bukanlah untuk menafikan hadis Nabi SAW, tetapi, meletakkan satu kesukaran kepada kita untuk berpuasa dengan puasa yang sebenar. Ini kerana berapa ramai manusia yang berpuasa, tetapi hanya menahan lapar sahaja, sedangkan pandangan sangat sukar untuk dijaga.

Belum Pasti Berzina Kalau Tidak Berkahwin?

Di sana, seseorang bertanya, sejauh manakah yang dikatakan “khuatir” terjebak ke lembah penzinaan untuk mewajibkan perkahwinan.

Perkahwinan bukan setakat diwajibkan kepada mereka yang khuatir terjebak ke lembah penzinaan, bahkan mereka yang terbuat sesuatu yang diharamkan seperti beronani, yang menggalakkan kepada penzinaan.

Di dalam kitab Kasyful Qana’ (Mazhab Hanbali), menambah bahawa ia tetap diwajibkan bagi mereka sudah mendapat kepastian bahawa sekiranya mereka tidak berkahwin, mereka pasti akan berzina. Atau mereka yang hanya sekadar “menyangka”, sekiranya mereka tidak berkahwin, mereka mungkin akan berzina. Maka, hukum tetapi diwajibkan kepada kedua-duanya ini.

Demikianlah apa yang disebut oleh Dr Abdul Karim Zaidan..

No comments:

Post a Comment