Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Wednesday, April 27, 2011

Wahai Manusia Yang Pelupa, Ingatlah Kepada Allah






Manusia telah dikurniakan oleh Allah SWT dengan sifat lupa. Kadangkala, “lupa” bukanlah satu perkara yang buruk, bahkan ia mendatangkan kebaikan kepada seseorang. Seseorang yang melupakan sejarah hitam di dalam hidupnya, menjadikannya lebih cerah di masa hadapan. Lupa kejahatan orang lain menjadikan seseorang itu akan berbuat baik kepada semua orang.


Tetapi, tidak dinafikan juga, kadangkala lupa itu membawa keburukan juga. Seperti lupa terhadap nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah SWT. Nikmat yang telah diberikan oleh Allah SWT banyaknya tidak terkira, dan luasnya tidak terukur. Tetapi, manusia itu tetap lupa nikmat sebesar ini. Itulah manusia. Sekiranya nikmat Allah yang besar ini pun mudah dilupai, apatah lagi urusan dunia yang kecil ini.

Tetapi malangnya, manusia lebih utamakan urusan dunia itu daripada mensyukuri nikmat Allah ini. Itulah yang dinamakan manusia yang pelupa. Luasnya dunia ini, nikmat Allah mengatasinya, namun, itulah yang dikejar sehingga melupai segalanya. Memang benarlah, apabila seseorang tersebut sudah gilakan sesuatu, dia akan melupakan segalanya.

Di dalam al Quran, sudah banyak peringatan yang telah Allah berikan kepada manusia pelupa ini. Peringatan demi peringatan sudah cukup untuk mengembalikan manusia kepada mengingati Allah. Tetapi malangnya, manusia terlupa untuk menghayati peringatan tersebut. al Quran yang juga peringatan daripada Allah hanya dijadikan hiasan sedangkan ia bukanlah berfungsi sebagai hiasan.

Kehidupan dunia yang menjadi kegilaan manusia menyebabkan mereka melupai segalanya. Termasuk Tuhan mereka yang telah menciptakan mereka dari tiada. Sekiranya seseorang itu mengenang kenangan manis dan tidak pernah melupainya, sepatutnya nikmat Allah lebih patut dikenang, dan sepatutnya tidak dilupai.

Nikmat Allah SWT berada di sekeliling kita. Hidung, mata, telinga, tangan dan kaki semuanya kurniaan Allah yang wajib kita syukuri. Begitu juga persekitaran yang menjadikan anda mampu bernafas dan hidup. Namun, manusia lupa segala-galanya walaupun segalanya sudah terpapar di hadapan mata sendiri.

Mereka terlupa tangan mereka yang mereka gunakan itu kurniaan Allah. Mereka juga lupa mata yang mereka gunakan setiap saat itu adalah kurniaan Allah. Apatah lagi jantung yang sentiasa berdegup, semuanya nikmat dari Allah SWT yang dilupai oleh manusia, apatah lagi mensyukurinya.

Semua ini menunjukkan bahawa manusia itu pelupa, dan perlu diberi peringatan. Dan Allah SWT sendiri memberi peringatan kepada manusia supaya tidak lupa. Begitu juga RasulNya yang melakukan perkara yang sama, dan perjuangan untuk mengingatkan manusia kepada Allah ini diteruskan sehingga hari ini. Namun, manusia masih lagi lupa!

No comments:

Post a Comment