Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Saturday, April 30, 2011

Kalian Akan GAGAL Jika Terus Berlakon Sibuk

Buat pimpinan mahasiswa sekalian

Assalamualaikum...

Segala pujian dan kebesaran bagi Tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat Rasulullah SAW, ikutan teladan sepanjang zaman.

Tugasan sebagai seorang pimpinan mahasiswa/wi memang cukup berat untuk dipikul. Selain daripada memikirkan kebajikan kawan-kawan yang lain, kita juga perlu untuk memikirkan kebajikan dan matlamat diri sendiri.

Kadang-kadang sesetengah kita memberikan alasan masa yang tidak cukup untuk memenuhi kehendak akademik dan persatuan. Itu belum masuk tentang masa bertalaqqi lagi.

Apabila kegagalan timbul, mulalah keadaan di sekeliling dipersalahkan. Antara alasan yang seringkali diberikan oleh mahasiswa seperti ini adalah..

"Doktor kuliah ni syadid la"
"Aku dah jawab betul tapi sebab apa masih lagi tidak lulus,ni mesti salah kira"
"Ini kes persatuan lah ni. Sampaikan aku tak sempat nak baca buku"

Wahai pimpinan sekalian, teruskan dengan ucapan kalian menyalahkan keadaan di sekeliling. Teruskan dengan lakonan hebat tersebut.


Ketahuilah bahawa lakonan kalian yang selalu nampak sibuk itu sebenarnya akan menempah kegagalan.
Lakonan kalian tidak sempat menghafal dan mengulang Al-Quran akan mengundang kerugian.
Lakonan kalian tidak sempat study kitab-kitab kuliah akan menghancurkan masa depan.
Lakonan kalian tidak ada masa untuk bertalaqqi dengan masyaikh akan menjadikan kalian orang yang paling tidak berguna apabila turun dalam masyarakat kelak.

Kalian bangga dengan lakonan hebat tersebut??

Sebenarnya orang yang selalu memberi alasan adalah orang yang tidak akan berjaya di masa hadapan. Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu menguasai motivasi diri serta keadaan di sekeliling. Mungkin satu prinsip yang boleh untuk sama-sama kita kongsi.

"Kalau kita dibentangkan dengan masalah, cuba fikir cara untuk menyelesaikannya. Bukan memikirkan cara untuk lari daripadanya"



Bagi saya, sebenarnya pimpinan mahasiswa mempunyai motivasi untuk berjaya lebih tinggi berbanding orang yang biasa. Sebab pimpinan sentiasa dibentangkan dengan masalah. Pimpinan juga selalu dilatih untuk membahagikan masa serta merancang target matlamat sesuatu gerak kerja yang dilakukan.

Tetapi apa yang menghairankan saya ialah, kenapa masih ada segelintir pimpinan yang tetap menyalahkan keadaan di sekeliling apabila ditaqdirkan gagal dalam imtihan. Ubahlah sikap ini demi melihat kita semua adalah pimpinan yang berjaya di masa hadapan.

Oleh itu wahai pimpinan sekalin, janganlah berlakon sibuk tak ada masa untuk menjadikan diri anda sebagai orang yang berjaya. Banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW kerana perkara tersebut akan menguatkan hafalan seseorang.


Wallahu'alam...

1 comment: