Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Saturday, April 30, 2011

Apa Hobi Orang Melayu?

Apa hobi orang Melayu
Suka tengok cerita hantu
Suka dengar kisah penunggu
Susah sangat nak baca buku
Suka benar dengar lagu
Suka tengok tv setiap waktu
Suka lihat artis lama dan baru

Apakah hobi orang Melayu
Suka pergi pasar minggu
Suka lepak lihat makwe lalu
Lepak buang masa tak jemu-jemu
Suka hisap dadah dan candu
Jadi sewel dan kepala tak menentu

Apakah hobi orang Melayu
Kalau ada pesta ramai berpusu-pusu
Hiburan memang sinonim dengan Melayu
Suka sambut Merdeka dan Tahun Baru
Terkinja-kinja macam artis kutu
Lupa daratan dan ikutkan nafsu
Tak menikah dah pun jadi ibu

Apakah hobi orang Melayu
Suka buka aib tak tau malu
Sebab ada agenda tertentu
Tengok sapa nak jatuh dulu
Tayang cerita porno dan blu
Tak salah kata menteri Melayu
Sebab pelakun bukannya aku
Fitnah-memfitnah dari dulu
Selain tu suka mengampu
Memang lah muka tak tau malu
Rasuah depan mata mesti sapu
Lepas tu derma anak yatim-piatu
Orang nak pergi haji pun dia bantu
Baru orang kata pemurah selalu

Apakah hobi orang Melayu
Adakah mereka suka cari ilmu
"Malas lah" dibibir selalu
Berbudaya lemah dan lesu
Asyik tidur dan masuk beradu
Adakah kerana makanan tertentu
Adakah kerana belacan atau budu
Mungkin kurang zat dan madu
Walaupun ramai dah mula bermadu
Saya maksudkan ayam dan jambu madu

Apakah hobi orang Melayu
Kalau begini macam mana nak maju
Asyik malas dan lesu
Asyik tengok drama tiap2 minggu
Kisah cinta kisah lagha kisah hantu
Akademi Fantasia dan Juara Lagu
Kuliah agama tak berapa laku
Habis macam mana nak maju
Salahkan siapa ibubapa atau cikgu
Nak kata Melayu kurang guru
Tak juga malah ramai prof di U

Ya bila kita fikir memang buntu
Apa yang kita kena ubah dulu
Kita mesti menguasai ilmu
Di manakah sumber ilmu
AlQuran dan sunnah sudah tentu
Bukan baca nak halau hantu
Bukan baca nak bagi kedai laku
Bukan baca untuk berlagu-lagu
Baca faham makna dan mesej tertentu

Wallahualam

MAKSUD HADIS ‘SESIAPA MENYERUPAI SESUATU KAUM..’



 
MAKSUD HADIS ‘SESIAPA MENYERUPAI SESUATU KAUM..’

Prof Madya Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin


Soalan: Dr Asri, saya ada seorang kawan yang sentiasa berhujah dengan hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka”. Dengan hadis itu beliau selalu macam kata orang lain tidak islamik sebab berpakaian ala-Barat atau makan dengan sudu tidak dengan tangan dan lain-lain lagi. Saya beritahu itu boleh sebab tiada dalil yang melarangnya, tapi beliau sering berdalil “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka”. Sejauh manakah penafsiran hadis ini ?

Nurdin, Pasir Tumbuh, Kelantan.

Jawapan: Saudara, sebagai ingat; dalam penghujahan menggunakan sesuatu hadis, terlebih dahulu hendaklah kita semak kedudukan atau status hadis tersebut di sisi muhaddithin (ahli hadis). Jika hadis itu didapati sabit iaitu berada pada kedudukan (nilaian) sahih atau hasan, maka ia boleh dijadikan hujah dalam agama. Setelah perkara tersebut dipastikan, barulah ke peringkat seterusnya iaitu mengkaji maksud matan (teks) hadis tersebut. Bagi menjawab persoalan yang dikemukan maka di sini disebut beberapa perkara;

1. Hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.

2. Hadis ini secara umumnya memberikan maksud yang positif dan negatif. Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum atau puak yang baik atau terpuji maka dia termasuk dalam kalangan mereka yang terpuji atau akan dianggap baik dan terpuji. Sementara sesiapa yang menyerupai kaum atau puak yang buruk atau tidak baik maka dia dianggap dalam kalangan mereka.

3. Perkataan man tasyabbaha (sesiapa yang menyerupai) iaitu tasyabbuh (menyerupai) dalam hadis ini merujuk kepada sesuatu perkara yang menjadi ciri khusus sesuatu pihak yang mana jika seseorang menyerupai keadaan atau hal tersebut maka dia akan dianggap termasuk dalam kalangan mereka seperti pakaian yang khas untuk kumpulan tertentu atau agama tertentu, atau perayaan khas untuk agama tertentu atau majlis khas untuk puak atau agama tertentu, maka dia dinilai dalam kalangan mereka. Adapun jika perkara tersebut bukan khusus untuk mereka, maka itu tidak termasuk. Kata al-Imam al-Son’ani (w. 1182H):

“Hadis menjadi dalil bahawa sesiapa yang menyerupai golongan fasik, atau kuffar atau ahli bid’ah dalam apa-apa perkara yang khusus untuk mereka, samada dalam pakaian, kenderaan atau cara, maka dia termasuk dalam kalangan mereka. Jika dia menyerupai kafir dalam pakaian (khusus) dan beriktikad untuk jadi seperti mereka, maka dia telah kufur. Jika dia tidak beriktikad demikian, maka para fuqaha (ahli fekah) berbeza pendapat mengenainya. Ada yang menyatakan dia menjadi kufur kerana berdasarkan secara zahir hadis tersebut. Ada yang menyatakan tidak kufur, tetapi dia diadabkan (oleh pemerintah)”. (al-Son’ani, Subul as-Salam, 4/321. Beirut: Muassasah Fuad).

4. Ertinya, menyerupai sesuatu yang khusus bagi agama tertentu seperti memakai salib, atau pakaian khusus paderi dan sami, atau amalan khusus agama tertentu seperti bertafakur di kuil dan seumpamanya adalah perbuatan yang haram. Jika ia diikuti dengan iktikad seperti mereka, maka dia menjadi kufur. Sementara, jika dia sekadar suka-suka, atau melakukan tanpa niat yang kufur, amalan tersebut tetap haram. Cumanya, ulama berbeza pendapat, ada yang menganggapnya telah kufur, ada pula yang menyatakan tidak, tetapi berdosa.
Gambar contoh pakaian khusus bagi agama tertentu.

5. Saya menyokong pendapat yang menyatakan sekiranya menyerupai golongan kufur tetapi tidak beriktikad kufur perbuatan tersebut berdosa tetapi tidak terkeluar dari agama. Namun, jika dia menyerupai mereka secara penyerupaan zahir dan juga batin iaitu dengan iktikad yang sama, maka dia menjadi kufur. Kadar dosa menyerupai itu berdasarkan kadar perkara yang ditiru atau diserupai.

6. Sekali lagi hendaklah kita jelas, penyerupaan yang dimaksudkan dalam hadis ini adalah penyerupaan dalam perkara-perkara yang khusus untuk sesuatu puak atau agama. Jika perkara tersebut tidak khusus untuk mereka, maka hadis ini tidak berkaitan. Dalam dunia globalisasi, banyak unsur budaya dan adat telah dikongsi oleh pelbagai pihak seperti pakaian, makanan, binaan dan seumpamanya yang bukan lagi khusus untuk agama tertentu. Maka, kita hendaklah teliti dalam menilai apa yang khusus dan apa yang umum. Pakaian yang dipakai oleh mereka yang bukan muslim tidak semestinya melambangkan agama mereka atau khusus untuk agama mereka. Begitu makanan, binaan dan adat tertentu. Makan dengan sudu-garpu atau cop-stick, berjeket, berumah ala-Inggeris atau Jepun bukanlah berkaitan agama.

7. Dalam hadis “Sesungguhnya Nabi s.a.w memakai jubah Rom –dalam sebahagian hadis disebut jubah syamiah (negeri Syam)- yang sempit kedua tangan bajunya” (Riwayat al-Bukhari, Muslim al-Tirmizi, al-Nasai dan lain-lain). Padahal masyarakat Rom ketika itu adalah Kristian. Demikian juga negara-negara lain pada masa tersebut, belum lagi menganut Islam, tetapi Nabi s.a.w memakai pakaian mereka. Ini kerana pakaian itu bukan pakaian khusus agama.

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.a (meninggal 728H):
“Rasululah s.a.w itu pernah memakai gamis (baju labuh) dan serban, baginda pernah memakai kain sarung dan ridak (baju separuh yang dipakai bersama kain sarung), baginda pernah memakai jubah dan farajiah (baju besar dan panjang kedua tangannya). Baginda pernah memakai pakaian dari jenis kapas, bulu dan selainnya. Baginda pernah memakai jubah bulu ketika bermusafir. Baginda juga memakai apa yang dibawa dari Yaman dan selainnya. Kebanyakannya dibuat dari kapas. Mereka (pada zaman tersebut) juga memakai buatan Qibti Mesir yang ditenun dari kattan. Maka, bererti sunnah Rasulullah s.a.w dalam hal ini adalah seseorang memakai pakaian dan memakan makanan yang mudah didapati dalam negerinya. Maka perkara ini berbagai-bagai, berdasarkan kepelbagaian negeri” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 11/541, Riyadh: Maktab al-Abikan).

8. Meniru perkara yang baik dan bermanfaat, sekalipun ia berasal dari bukan muslim adalah tidak salah. Apatahlagi jika perkara itu diterima oleh masyarakat awam sebagai sesuatu yang baik dan bermanfaat. Daripada Anas bin Malik, katanya:

“Apabila Nabi s.a.w ingin menulis surat Rum. Lalu diberitahu kepadanya bahawa mereka itu tidak membaca surat yang tidak mempunyai cop. Lalu baginda membuat cop daripada perak. Kata Anas: seakan aku masih melihat kilauan cop berkenaan di tangan Nabi s.a.w. berukir Muhammad RasululLah”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini jelas menunjukkan baginda Nabi s.a.w meraikan dan menerima pakai kebiasaan sesuatu kaum selagi ia tidak menyanggahi prinsip Islam.

9. Berdasarkan hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” maka muslim dilarang untuk meniru gaya atau kelakuan atau pakaian yang khusus dikenali dengan unsur jahat yang boleh menimbulkan salah sangka orang ramai terhadap orang yang menyerupai tersebut. Kata al-Imam al-Munawi:

“Jika puak fasik atau kaki berfoya mengkhususkan sesuatu pakaian, maka dilarang untuk seseorang memakainya kerana mungkin boleh menyebabkan orang yang tidak tahu berburuk sangka bahawa dia dalam kalangan mereka (fasik dan kaki berfoya), lalu berdosa yang berburuk sangka dan juga yang disangka buruk disebabkan dia punca sangkaan tersebut” (al-Munawi, Faidh al-Qadir, 6/135. Beirut: Dar al-Kurub al-‘Ilmiyyah).
Maka, perbuatan anak-anak muda atau selain yang meniru pakaian atau gaya artis atau kumpulan yang dianggap serong oleh masyarakat itu menyumbang kepada dosa.

10. Manusia ini cenderung menyerupai pihak yang mereka suka atau sayangi. Orang baik cenderung meniru cara orang yang baik. Demikianlah sebaliknya. Kecenderungan kita untuk meniru gaya atau gaya sesuatu pihak, memberi gambaran tentang apa yang tersirat dalam jiwa kita.

11. Kesimpulannya; kita dilarang meniru atau menyerupai apa yang khusus untuk agama lain, atau apa yang khusus untuk sesuatu puak atau kumpulan yang mempunyai nilai yang negatif dan buruk. Kita boleh menyerupai apa yang tidak khusus untuk agama tertentu atau tidak memberi imej yang buruk. Demikian meniru apa yang baik adalah digalakkan sekalipun dari bukan muslim.

Kemurnian Cinta Kesucian Agama

Assalamualaikum

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih hati Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.

Sesungguhnya fitrah manusia itu diciptakan oleh Allah SWT secara berpasang-pasangan. Sebab itulah dikalangan manusia terdapat lelaki dan perempuan yang diciptakan demi menguji siapakah di kalangan hamba-hambaNya yang meraikan fitrah ini ke arah jalan yang diredhoi Allah SWT.

Firman Allah SWT

يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا

"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang menciptakan kejadian diri kamu daripada jiwa yang satu kemudian Dia menciptakan daripada jiwa tersebut akan pasangannya". (Surah An-Nisak : Ayat 1 )

Allah SWT mencipta sistem yang ada di dalam jasad manusia dengan disertakan buku panduan agar sistem yang tercipta ini tidak celaru dan rosak serta ia memberi manfaat kepada orang lain.

Buku panduan yang disertakan oleh Allah SWT itu bersesuaian dengan fitrah kejadian manusia. Panduan rujukan yang saya maksudkan tadi adalah agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Justeru, seseorang akan memperoleh kejayaan dalam hidup sekiranya dia menjadikan agama Islam sebagai tatacara kehidupan. Berlainan pula dengan golongan yang menjadikan cara dan gaya 'Barat' sebagai cara hidup. Mereka pasti akan merana dan menyesal dengan tindakan memilih jalan tersebut akibat mengikut dorongan hawa nafsu.


Seorang sahabat besar Nabi Muhammad SAW iaitu Saidina Umar Al-Khattab RA pernah berkata dan memesan kepada para sahabat yang lain.


نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فإن ابتغينا العزة غيره أذلنا الله

"Kita adalah satu kaum, dimana Allah SWT telah mengagungkan kita dengan agama Islam. Maka barangsiapa yang mencari keagungan dan keizzahan selain daripada agama Islam, Allah SWT pasti akan mencela orang-orang tersebut"

Maka jelas di sini bahawa orang-orang yang menghalakan fitrah kejadian dirinya mengikut garis panduan Islam, pasti akan menemui kejayaan serta kecemerlangan di dunia dan akhirat.

CINTA merupakan fitrah kejadian manusia yang tidak boleh dinafikan. Orang yang menolak cinta bermaksud telah menolak fitrah kejadiannya. Sebab itulah Islam mengajar umatnya cara memandu cinta kearah kebenaran.

Dan inilah yang saya maksudkan dengan KEMURNIAN CINTA. Iaitu cinta yang mengikut garis panduan syarak serta jauh daripada berlakunya fitnah dan dosa.

Mungkin suatu hari nanti saya akan hurai berkenaan cinta di dalam Islam kerana cinta yang sejati akan lahir selepas diijab kabulkan. Cinta yang lahir kerana melaksanakan perjuangan Islam.

Hakikat suasana masyarakat Malaysia kini cukup membimbangkan. Terutamanya suasana di
kalangan mahasiswa dan remaja yang membesar tanpa pembinaan peribadi yang mengikut tatacara Islam.

Mereka ingin bercinta dan saling meluahkan perasaan. Tetapi apabila tindakan tersebut tidak mengikut cara yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW, ia memburukkan keadaan dan masa depan remaja kini.

Sebagai contoh, saya agak terkejut dengan 'trend' remaja kini yang semakin hilang rasa malu walaupun berada dikhalayak ramai.

'Trend' pasangan couple yang mengambil kesempatan berpelukan mesra dalam keretapi Komuter sepanjang perjalanan saya di Kuala Lumpur dan Selangor. Ini kali pertama saya melihat 'trend' tersebut di hadapan mata saya sendiri. Terdapat 7 pasangan dalam gerabak yang saya naiki melakukan lagak tersebut dengan penuh bangga dan riak.

Cukuplah dengan pengalaman yang saya alami ini membenarkan apa yang saya baca melalui laman web berkenaan tahap sosial remaja yang berlaku di Malaysia.

Suasana inilah yang bakal meruntuhkan masa depan negara Malaysia dan masyarakat Melayu kelak. Melayu yang tidak mengikut tatacara Islam pasti akan menemui kecelakaan dan zaman gelap di masa hadapan.

Bangkitlah wahai mahasiswa-mahasiswi Islam sekalian. Marilah sama-sama kita bekerja bersama gerakan Islam bagi meninggikan kalimah Allah SWT serta meruntuhkan gejala yang bakal menghanyutkan jatidiri dan integriti sabagai seorang pamuda Islam.

Apabila kita meneliti teori peringkat kerja-kerja dakwah yang disusun atur oleh Tokoh Gerakan Islam Dunia iaitu As-Syahid Hasan Al-Banna hasil daripada kajian tentang sejarah perjuangan Nabi Muhammad SAW, kita akan mendapati terdapat 7 peringkat gerak kerja yang perlu kita lakukan sedikit demi sedikit.

1) Pembinaan peribadi Muslim (Fardul Muslim)
2) Pembinaan rumah tangga Muslim (Baitul Muslim)
3) Pembinaan masyarakat Muslim (Mujtamak Muslim)
4) Pembebasan negara daripada jajahan (Tahrirul Watan)
5) Pembinaan negara Islam (Daulah Islamiyah)
6) Pembinaan dunia pemerintah Islam (Khialafah Islamiyah)
7) Islam sebagai panduan seluruh dunia (Ustaziyatul 'Alam)

Islam tidak mengajar umatnya untuk berdakwah secara berseorangan, tetapi perlaksanaan tersebut memerlukan kepada kesatuan fikrah dan keselarasan gerak kerja. Inilah yang disebut sebagai SATU FIKRAH SATU AMAL.

Semoga dengan keikhlasan kita melibatkan diri dengan gerakan Islam akan menjadikan kita sebagai mahasiswa-mahasiswi Islam yang cemerlang di dunia dan akhirat. Dan inilah yang saya maksudkan dengan KESUCIAN AGAMA.

Hukum Wanita Menjadi Pengerusi Majlis





Sumber : Manhal PMRAM


MUQADDIMAH

Sejak kebelakangan ini, kita melihat peranan wanita dalam memberi sumbangan kepada Islam tidak dapat dinafikan lagi. Wanita turut menyumbang membangunkan ummah dan dalam perkara membabitkan pembangunan rohani, wanita tidak dikecualikan daripada memenuhi tanggungjawab diri kepada Allah, diri sendiri, keluarga dan ahli masyarakat.

Islam tidak membezakan lelaki dan wanita dalam melakukan ibadat kerana apa yang wajib dan sunat bagi lelaki itulah juga hakikatnya kepada wanita. Begitulah terhadap perkara yang harus, haram dan makruh.

Persolannya sekarang, jika Islam membenarkan wanita memberi sumbangan kepada Islam, adakah menjadi pengerusi majlis dalam satu majlis yang disertai oleh lelaki dan perempuan dibolehkan?


PERBINCANGAN

Untuk menjawab persoalan ini, kita boleh kaitkan hukum keharusan mempengerusikan majlis bagi seorang wanita kepada beberapa bahagian seperti berikut :

1) Adakah suara perempuan itu aurat?
2) Batas pandangan seorang lelaki kepada wanita.
3) Percampuran lelaki dan wanita dalam satu majlis adakah dibolehkan?
4) Hukum wanita menjadi wakil rakyat.

1)ADAKAH SUARA WANITA AURAT ?

Syeikh `Atiah Saqar (bekas pengerusi lajnah fatwa Al-Azhar) ada memberikan beberapa pandangan beliau dalam kitabnya “Ahsanul Kalam Fi Fatawa Wal Ahkam ”, ada menyebut; suara bagi seorang wanita ini mempunyai pandangan yang pelbagai, ada yang mengatakan sebagai aurat secara mutlak manakala golongan yang lain mengatakan bukan aurat secara mutlak.

Daripada perbezaan pandangan ini, kita dapat satukan kedua-dua pandangan tersebut kepada beberapa garis panduan yang telah di tetapkan oleh para ulamak seperti berikut :

1) Sesungguhnya suara wanita pada zatnya bukanlah aurat, kerana sekiranya ianya aurat dalam semua keadaan, ianya akan memberatkan sesuatu yang sukar (attaklif fihi `usr). Ini kerana wanita sangat berhajat kepada perbualan dan saling berhubung dengan lelaki dalam urusan yang pelbagai seperti urusan muamalah.

2) Dalam syarah Sohih Muslim disebutkan peristiwa Saiyyidina Abu Bakar dan Sayyidina Umar Al-Khatab melawat Umu Aiman selepas kewafatan Nabi SAW. Ditaqlikkan oleh Imam Nawawi bahawa harusnya lelaki menziarahi wanita dan mendengar suaranya. Bahkan wanita dizaman salaf sentiasa meriwayatkan hadis dan mengajar manusia serta memberikan fatwa mengenai urusan agama.(jilid 13,m/s 10)

3) Imam Ghazali dalam kitabnya Ihyak (jilid 2 m/s 248) menyatakan bahawa suara perempuan selain dari nyanyian tidak dikira sebagai aurat. Bahkan wanita pada zaman sahabat sentiasa malakukan muamalah dengan lelaki ketika memberi salam, meminta fatwa, bertanya dan bermusyawarah.

4) Banyak dikalangan sahabiah Nabi SAW bertanyakan kepada nabi berkenaan hukum agama ketika sahabat-sahabat nabi yang bukan mahram berada disitu dan nabi tidak menegahnya.

5) Imam Al-Qurtubi mengharuskan bercakap dengan perempuan dan berbual dengan mereka sekiranya ada keperluan.


2) BATAS PANDANGAN SEORANG LELAKI KEPADA WANITA

Dinukilkan daripada Imam Yusof Al-Qardawi dalam kitabnya Fatawa Al-Mu`Asarah (jilid 2 m/s263) bahawa aurat seorang perempuan di sisi jumhur ulamak adalah seluruh tubuhnya melainkan muka dan kedua tapak tangannya.

Manakala di sisi Imam Abu Hanifah Dan Al-Muzani kedua tapak kaki tidaklah di kira sebagai aurat bagi seorang perempuan. Maka bolehlah bagi seorang wanita menzahirkan selain daripada auratnya, mengikut batas dan keperluan wanita kepada umum.

Tetapi persolannya, adakah harus bagi seorang lelaki memandang wajah wanita ?

Maka ulamak telah sepakat bahawa pandangan pertama terhadap wanita di hukumkan sebagai dharurat dan di maafkan oleh syarak. Manakala pandangan yang kedua, ulamak berselisihan pendapat terhadap hukumnya.


Secara pasti yang ditegah adalah pandangan berserta dengan syahwat dan keghairahan. Di sini jelaslah kepada kita bahawa hukum melihat seorang wanita pada muka dan telapak tangannya adalah di haruskan.

Tetapi disini ada kaedah syarak yang mengatakan bahawasanya sesuatu yang harus dilarang ketika kuatir berlakunya fitnah sama ada ianya berpunca dari lelaki mahupun wanita. Masalah ini sekiranya ada dalil dan bukti yang kukuh kearah berlakunya perkara tersebut.

3) PERCAMPURAN LELAKI DAN PEREMPUAN:

Berkenaan permasalahan ini terdapat beberapa pandangan ulamak mengenai percampuran lelaki dan perempuan:

1) Berkata Syeikh `Atiah Saqar dalam kitabnya “Ahsanul Kalam Fi Fatawa Wal Ahkam” . Percampuran lelaki dan perempuan yang di tegah adalah di dalam keadaan berkhalwat di antara lelaki dan wanita di tempat yang tertutup dan boleh menimbulkan fitnah.

Adapun percampuran di antara lelaki dan perempuan di tempat umum seperti di pasar, tempat pengajian, pengangkutan awam dan sebagainya tidak dikira sebagai percampuran yang diharamkan walaupun disana ada perbuatan haram yang lain seperti melihat aurat, kata-kata yang menggoda dan berlakunya sentuhan.

2) Berkata Imam Yusof Al-Qardawi dalam kitabnya Fatawa Al-Mu`Asarah (jilid 2 m/s284) Pertemuan antara lelaki dan perempuan pada zatnya bukanlah di tegah, bahkkan ianya harus dan dituntut sekiranya pertemuan dan percampuran itu mempunyai niat yang baik seperti menuntut ilmu, beribadah, perbuatan yang dianggap baik disisi syarak dan sebarang aktiviti yang baik yang memerlukan kerjasama di antara dua pihak.

Tetapi petemuan ini mestilah menjaga adab-adab Islam antara kedua pihak seperti pakaian yang di bolehkan syarak, aurat , suara dan pertemuan itu mestilah berdasarkan keperluan penting sahaja .

Kedua-dua pandangan tersebut jelas kepada kita bahawa keharusan percampuran di antara lelaki dan perempuan jika mempunyai hajat dan urusan yang penting sahaja.


4) HUKUM WANITA MENJADI WAKIL RAKYAT DALAM PARLIMEN

Doktor Ali Jum`Ah (Mufti Kerajaan Mesir) ada menyebut di dalam kitabnya “Fatawa `Asriah” bahawa harus bagi seseorang wanita menjadi wakil rakyat selagi mana ianya boleh membahagikan waktu dan tanggungjawabnya dengan baik antara tugas ahli parlimen dan seorang isteri terhadap suami dan anak-anaknya, itupun sekiranya ada dan selagi mana ianya boleh mengelak daripada musafir, tabarruj,dan khalwat yang tidak syar`ie.

Pendapat ini di kuatkan lagi dengan peristiwa bagaimana Nabi Muhammad SAW meminta pandangan dan nasihat dari isterinya Ummu Salamah dalam peristiwa Sulhu Hudaibiah ketika sahabat-sahabat nabi S.A.W yang kecewa kerana tidak boleh menunaikan umrah pada tahun tersebut. Ini menunjukkan begitu besar peranan wanita dalam memberikan pendapat di situasi tersebut.

Peristiwa yang kedua, bagaimana peranan yang dimainkan oleh Sayyidatina A’isyah ketika pertelingkahan yang berlaku antara Sayyidina Ali Dan Sayyidina Muawwiyah. Dan beliau juga salah seorang yang yang bergiat aktif memeberikan pandangan dan turut serta di dalam peperangan Sifin tersebut.

** Sekiranya wanita boleh terbabit dalam bidang politik dan di haruskan menjadi sebagai ahli parlimen, maka lebih utama hukum keharusan itu diberikan kepada wanita untuk menjadi pengerusi malis. Ini kerana apabila menjadi wakil rakyat, beliau mestilah sentiasa berada di pentas rakyat dalam mengutarakan pandangan, masalah, bantahan dan sebagainya.

Dalam masa yang sama keterlibatan beliau bersama ahli parlimen lelaki dan kebersamaannya bersama rakyat yang dipimpin olehnya juga memerlukan kepada kekerapan beliau untuk berada disituasi tersebut.

Bahkan semasa menjadi calon pun, sudah semestinya beliau melobi dirinya sendiri untuk memenangi di dalam pilihan raya dihadapan rakyat yang terdiri daripada lelaki dan perempuan.

Maka, menjadi seorang pengerusi majlis di kalangan perempuan di dalam sesebuah majlis yang disertai oleh lelaki tidaklah menjadi isu yang besar jika di bandingkan dengan ahli parlimen yang lebih besar peranannya.


KESIMPULAN

Hasil perbincangan diatas, kita boleh simpulkan bahawasanya, hukum bagi seseorang wanita menjadi pengerusi majlis dalam majlis yang disertai oleh lelaki dibolehkan berdasarkan hasil perbincangan tadi . Walaubagaimanapun, keharusan ini bukanlah secara mutlak bahkan perlu kepada garis panduannya seperti berikut :

1. Hendaklah perempuan dan lelaki saling menjaga pandangan mereka. Dalam erti kata, tidak melihat aurat dengan pandangan syahwat, tidak memandang lama tanpa tujuan yang baik. Firman Allah SWT yang bermaksud:

Katakalah kepada kaum lelaki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kehormatannya. Demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan”. Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kehormatannya”. (Surah an-Nur: Ayat 30 dan 31)

2. Hendaklah mereka sentiasa memakai pakaian yang menutup aurat. Menurut jumhur ulamak maksud aurat wanita di luar solat ialah :

v Menutup seluruh anggota badan kecuali yang zahir iaitu muka dan tapak tangan.
v Pakaian yang tidak jarang dan nipis sehingga menampakkan warna tubuh dan kulit.
v Pakaian yang longgar dan tidak ketat sehingga menampakkan susuk tubuh badan.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang zahir sahaja. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada. (Surah an-Nur: Ayat 31)

3. Sentiasa menjaga adab sebagai wanita muslimah dalam semua keadaan khasnya ketika berada di dalam majlis.

a. Perkataan

Hendaklah percakapan suaranya baik dan tidak melunakkan suara kepada orang ramai. Firman Allah SWT yang bermaksud:
Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada dalam hatinya. (Surah al-Ahzab: Ayat 32)


b. Berjalan dengan sopan dan tidak menarik perhatian.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan janganlah mereka memukul kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.
(Surah an-Nur: Ayat 31).


4. Menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang menaikkan syahwat lelaki seperti berlebih-lebihan memakai wangi-wangian, warna pakaian yang menarik perhatian dan sebagainya.

Garis panduan ini diletakkan sebagai langkah berhati-hati bagi mengelakkan fitnah yang mungkin terjadi apabila wanita berada dihadapan ketika untuk mempengerusikan majlis. Wallahua’lam.

Disediakan oleh FELO MANHAL PMRAM :

1) Mohamad Sarkawi Bin Mohmad Salleh.
2) Rabiatul Adawiyah Syamsudin

Hukum Doa Untuk Orang Bukan Islam

Doa adalah salah satu bentuk ibadat dalam Islam dan ia berperanan sebagai sikap untuk menzahirkan rasa tunduk dan rendah diri kepada Allah S.W.T. dan sebagai perantara untuk memohon pertolongan daripada Allah S.W.T.

Begitu juga doa adalah salah satu senjata orang Islam ketika dalam keadaan susah dan getir seperti dalam peperangan menentang orang kafir atau ketika kita diserang oleh mereka. Selain itu, kita digalakkan untuk mendoakan kebaikan sesama muslim agar kita semua sentiasa berada dalam naungan rahmat Allah S.W.T.

PERSOALAN

Adakah orang Islam dibenarkan untuk mendoakan kepada orang bukan Islam?

JAWAPAN : Dalam menjawab persoalan ini, para ulama’ telah meletakkan beberapa perbahasan seperti berikut :

1. HARAM – Gambaran doa :-
· Doa kepada orang bukan Islam yang telah meninggal dunia.
· Doa supaya mereka mendapat kebaikan di akhirat seperti syurga, keredhaan Allah dan sebagainya dalam keadaan mereka masih kafir ketika di dunia.

Ini jelas dengan dalil-dalil di bawah :-

Pertama : Al-Quran

Maksud firman Allah :-
Tiadalah sepatutnya bagi nabi dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahwasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka jahanam. ( Surah At-Taubah 113 )

Berdasarkan ayat ini, jelaslah bahawa Allah S.W.T. melarang Nabi dan orang beriman mendoakan kebaikan kepada orang kafir yang telah meninggal dunia. Ini kerana Allah sama sekali Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mensyirikkan Allah seperti mana firmanNya dalam Surah An-Nisa’ :

Maksud firman Allah :-
Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan dia mengampuni dosa yang selain syirik bagi siapa yang dikehendaki-Nya. barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, Maka Sesungguhnya ia Telah tersesat sejauh-jauhnya.(Surah An-Nisa’ ayat 116)

Begitu juga keadaan yang berlaku kepada Nabi Ibrahim, apabila Allah melarangnya daripada mendoakan dan meminta keampunan bagi ayahnya yang telah jelas kafir seperti firman Allah dalam surah At-Taubah:-

Maksud Firman Allah :-
Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapaknya tidak lain hanyalah Karena suatu janji yang Telah diikrarkannya kepada bapaknya itu. Maka, tatkala jelas bagi Ibrahim bahwa bapaknya itu adalah musuh Allah, Maka Ibrahim berlepas diri dari padanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat Lembut hatinya lagi Penyantun.( Surah At-Taubah ayat 114)

Kedua : Hadis Nabi

لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ طَالِبٍ الْوَفَاةُ جَاءَهُ أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ وَعَبْدَ اللَّهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدَ عِنْدَهُ الْمُغِيرَةِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى بْنَ أَبِي أُمَيَّةَ بْنِ لِأَبِي طَالِبٍ يَا عَمِّ قُلْ لَا إِلَهَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَشْهَدُ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو إِلَّا اللَّهُ كَلِمَةً بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ يَا أَبَا طَالِبٍ جَهْلٍ وَعَبْدُ اللَّهِ الْمُطَّلِبِ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ أَتَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ عَبْدِ وَسَلَّمَ يَعْرِضُهَا عَلَيْهِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ قَالَ أَبُو طَالِبٍ آخِرَ مَا وَيَعُودَانِ بِتِلْكَ الْمَقَالَةِ حَتَّى الْمُطَّلِبِ وَأَبَى أَنْ يَقُولَ كَلَّمَهُمْ هُوَ عَلَى مِلَّةِ عَبْدِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَقَالَ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ مَا لَمْ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَا وَاللَّهِ تَعَالَى فِيهِ مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ أُنْهَ عَنْكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ ما كان للنبي وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ.

Ertinya : Ketika menjelang kematian Abu Thalib, datanglah Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam dan didapati di samping Abu Thalib ada Abu Jahal bin Hisyam dan Abdullah bin Abi Umayyah bin Mughirah. Nabi shollallahu ’alaih wa sallam bersabda kepada Abu Thalib: “Pamanku, ucapkanlah Laa ilaha illa Allah, suatu kalimat yang aku akan bersaksi di hadapan Allah ta’aala untuk melindungimu”. Maka Abu Jahal dan Abi Ummayyah berkata: “Hai Abu Thalib, apakah engkau tidak suka dengan agama nenek-moyang kita Abdul Muthallib?” Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam terus mengajak Abu Thalib mengucapkan kalimat tauhid. Dan kedua orang itupun terus mengucapkan kalimat mereka. Sehingga akhir ucapan Abu Thalib adalah ucapan mereka bahwa ia tetap mengikuti agama Abdul Muthallib (menyembah berhala/agama kemusyrikan) dan ia enggan mengucapkan Laa ilaha illa Allah. Maka bersabda Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam: “Demi Allah Ta’ala, akan kumintakan ampunan Allah Ta’ala atasmu selagi Allah Ta’ala tidak melarangnya… lalu Allah Ta’ala menurunkan surah At-Taubah ayat 113.”


ما كان للنبي وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ

Tiadalah sepatutnya bagi Nabi shollallahu ’alaih wa sallam dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah Ta’ala) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahwasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka jahanam.” (QS At-Taubah ayat 113) - (HR Bukhary 5/146)

Hadis di atas jelas menunjukkan Allah S.W.T. melarang Nabi S.A.W. memohon keampunan kepada mereka yang kafir kepadaNya walaupun mereka di kalangan kaum kerabat baginda sendiri.

Ketiga : Para Ulama’
Imam ibnu Hajar Al-Haitami menulis dalam kitabnya Tuhfatul Muhtaj :-

حرم الدعاء بأخروي لكافر، وكذا من شك في إسلامه، ولو من والديه

Ertinya : Haram berdoa berkenaan apa-apa urusan berkaitan akhirat untuk orang bukan Islam, demikian bagi mereka yang terdapat syak pada status Islamnya walau mereka itu ibubapanya.

2. HARUS - Gambaran doa :-
· Mendoakan supaya mereka diberikan hidayah oleh Allah S.W.T.
· Kecelakaan dan kebinasaan sekiranya mereka jelas menentang Islam (kafir harbi).

Pertama : Hadis Nabi :-
Imam Bukhari telah meletakkan satu bab membicarakan doa kepada orang musyrikin dengan hidayah semoga masuk Islam.

بَابُ الدُّعَاءِ لِلْمُشْرِكِينَ بِالْهُدَى لِيَتَأَلَّفَهُمْ

Bab berdoa untuk orang kafir musyrik untuk mendapat hidayah agar dijinakkan hati mereka.

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ حَدَّثَنَا أَبُو الزِّنَادِ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ قَالَ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَدِمَ طُفَيْلُ بْنُ عَمْرٍو الدَّوْسِيُّ وَأَصْحَابُهُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ دَوْسًا عَصَتْ وَأَبَتْ فَادْعُ اللَّهَ عَلَيْهَا فَقِيلَ هَلَكَتْ دَوْسٌ قَالَ اللَّهُمَّ اهْدِ دَوْسًا وَأْتِ بِهِمْ

Ertinya : Telah bercerita kepada kami Abu Al Yaman telah mengabarkan kepada kami Syu'aib telah bercerita kepada kami Abu Az Zanad bahwa Abdur Rahman berkata; Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata: Thufail bin 'Amru Ad-Dausiy dan para sahabatnya mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam seraya berkata: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya suku Daus telah ingkar kepada Allah dan enggan masuk Islam, untuk itu mohonlah kepada Allah agar mereka dibinasakan". Atau dikatakan kepada Beliau; "Suku Daus telah binasa". Maka Beliau berkata: "Ya Allah, tunjukilah suku Daus dan berikanlah petunjuk kepada mereka"(Riwayat Al-Bukhari )

Begitu juga dalam hadis yang sohih riwayat al-Nasai dan Abu Daud, sahabat Nabi s.a.w pernah menjampi untuk seorang gila yang bukan muslim dengan Surah al-Fatihah sehingga sembuh.Kemudian Ketua kabilah lelaki itu memberikan kepada sahabah berkenaan 100 ekor kambing. Nabi s.a.w bersabda kepada sahabah tersebut: “Makanlah, selama ini orang memakan dari jampi yang batil, engkau memakan dari jampi yang sebenar”.

Jampi adalah sebahagian dari doa kepada Allah. Hadis ini jelas menunjukkan dibolehkan mendoakan kesembuhan dan kesihatan kepada orang kafir.

Dalam kitab sirah Nabawiyyah terdapat kisah masuk Islamnya Umar bin Khattab Radhiyallahu ’anhu. Ternyata sebelum beliau memperoleh hidayah iman dan Islam Rasulullah SAW pernah memohon kepada Allah SWT agar salah seorang dari dua ketua musyrikin kota Makkah memperoleh hidayah. Doanya seperti dalam hadith di bawah ini:

عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ ِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ

Ertinya : Dari Ibnu Umar Radhiyallahu ’anhu bahawasanya Rasulullah SAW telah berdoa: “Ya Allah, muliakanlah Islam dengan sebab kecintaan dua lelaki kepadaMu, yaitu dengan sebab ‘Amr bin Hisyam (Abu Jahl) atau dengan sebab ‘Umar bin Khattab.” (Sunan At-Tirmidz )

Penutup

Prof. Dr Saed Ahmad Al-Masir, pensyarah Universiti Al-Azhar pernah menyebutkan :-

وللتوفيق بين الموقفين نقول‏:‏ إن لكل مقام مقالًا، وحيث تكون الأمور هادئة فالدعاء بالهداية أولى،‏ أما في وقت المعركة وأثناء الهجوم أو الدفاع‏،‏ فالدعاء عليهم هو مقتضى الحال‏.

Ertinya: Bagi titik pertemuan diantara dua pendirian ini kami mengatakan : Sesungguhnya setiap kedudukan ada baginya rencana, dan sekira-kira semua keadaan adalah tenang, maka doa agar mendapat hidayah adalah diutamakan. Adapun pada waktu perang dan semasa menyerang atau mempertahankan diri, maka doa keburukkan keatas mereka merupakan kondisi yang sesuai.

Kesimpulannya, doa kepada orang kafir dibolehkan dalam perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepadanya iaitu supaya dia diberikan hidayah oleh Allah S.W.T. Hal ini menunjukkan betapa besarnya rahmat Allah kepada hambanya, di samping meletakkan beberapa panduan dalam pergaulan antara orang Islam dan bukan Islam.



(Dipetik Dari Web PMRAM)

Pelaksanaan TA'RIF, TANWIN Dan TANFIZ Dalam Dakwah

Assalamualaikum...

Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan kepada sekalian alam. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia kekasih hati, Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada sekalian nabi dan rasul.

Dalam usaha kita untuk melaksanakan gerak kerja dakwah, terdapat beberapa peringkat asas yang perlu diketahui oleh semua pejuang Allah SWT. Dakwah yang dilakukan tanpa ada strategi dan perancangan akan menghasilkn natijah yang kurang memuaskan.


Sebab itulah sekiranya kita merujuk kepada 'arkanul jamaah' iaitu rukun-rukun jemaah, para ulama' menyenaraikan 4 perkara perlu ada iaitu

1. Al-Qiyadah Ar-Rabbaniyah (Pemimpin yang bersifar rabbani)
2. Al-Jundiyah At-To'ah (Pengikut yang setia)
3. An-Nizom (Penyusunan)
4. Al-Khutuwat (Strategi)

Saya akan nyatakan beberapa peringkat asas yang perlu ada dalam perlaksanaan dakwah dan tarbiyah dalam masyarakat. Antara peringkat-peringkat asas tersebut adalah

1. Takrif (Pengenalan dan pengajaran)
2. Takwin (Pembentukan dan penyusunan)
3. Tanfiz (Perlaksanaan ke arah matlamat)

TAKRIF
Di peringkat permulaan ini, banyak ilmu-ilmu pengetahuan tentang islam disebarkan kepada masyarakat. Di peringkat ini, mereka yang menerima atau mad'u adalah dikalangan masyarakat yang umum. Pelbagai peringkat masyarakat akan datang untuk mendapatkan ilmu dan kefahaman tentang agama Islam.

Matlamat atau tujuan di peringkat ini ialah mengubah keadaan masyarakat daripada kejahilan kepada pengetahuan. Oleh itu, seseorang pendakwah perlu menggunakan pelbagai uslub yang ada demi semata-mata untuk menarik minat para pendengar.

Ucapan yang dikeluarkan penuh berisi dan berfaedah. Gaya pertuturan menarik minat pendengar untuk hadir buat kali yang seterusnya. Manisnya muka juga menenangkan hati hadirin yang mendengar ucapan tersebut.

Ini merupakan peringkat asas dalam gerakan dakwah. Mereka yang culas dalam melaksanakan peringkat takrif ini akan menyebabkan mad'u yang diseru tadi bersemangat untuk memperjuangkan Islam tetapi kurang ilmu dan kefahaman.

Inilah virus yang seringkali menyerang nuqaba' atau pendakwah. Ilmu pengetahuan yang kurang akan menyebabkan nuqaba' tersebut futur atau berputus asa di tengah-tengah jalan. Ataupun mereka memperjuangkan agama Islam secara luaran tetapi pada hakikatnya mereka menyesatkan orang lain.

Antara bentuk-bentuk perlaksaannya ialah pengajaran, membaca kitab-kitab, berkongsi ilmu dan kefahaman, tazkirah, ceramah dan kuliah-kuliah yang disampaikan.

Oleh itu matlamat dan perlaksanaan dakwah di peringkat ini perlu diteliti dan dijalankan dengan penuh sempurna. Untuk membentuk pendokong-pendokong dakwah yang istiqamah, masa yang panjang diperlukan. Tidak perlu tergesa-gesa sehingga menyebabkan perkara asas dalam perjuangan ditinggalkan.

TAKWIN
Peringkat yang kedua dalam perlaksaan gerak kerja dakwah ini ialah takwin ataupun pembentukan. Takwin yang saya maksudkan di sini ialah, golongan-golongan yang melepasi peringkat pertama akan dikumpulkan lalu mereka ini diikat dengan ikatan ukhuwah dan perjuangan.

Matlamat di peringkat yang kedua ini ialah mengubah keadaan individu atau kumpulan daripada pengetahuan kepada fikrah. Di tahap ini, pendakwah perlu membina pemikiran mad'u supaya ilmu pengetahuan yang ada dalam dirinya itu digunakan pada jalan yang benar. Bentuk pemikiran juga berubah menjadi lebih matang serta mampu menganalisis sesuatu peristiwa mengikut kaedah yang ditetapkan oleh agama Islam.

Di peringkat ini, nuqaba' atau pendakwah akan mengahadapi pelbagai masalah untuk istiqamah. Hal ini terjadi kerana di peringkat takwin, pelbagai ragam mad'u akan kita temui. Oleh itu bagi nuqaba' dan pendakwah yang faham, mereka akan menggunakan pelbagai uslub untuk menarik minat mad'u untuk terus istaqamah dalam gerak kerja dakwah. Mereka juga memahami bahawa perjuangan islam itu tidak dihamparkan dengan kemewahan dan kesenangan.

Sebab itulah sekiranya kita menyemak kembali 'arkanul dakwah' iaitu rukun-rukun dakwah, terdapat 4 perkara penting iaitu

1. Da'ie (Pendakwah)
2. Mad'u (Orang yang didakwah)
3. Manhaj Ad-Dakwah (Pengisian)
4. Uslub Ad-Dakwah (Teknik dakwah)

Selain itu, matlamat lain yang diletakkan di peringkat ini ialah mengubah minda dan fikrah individu tersebut kepada harakah atau pergerakan. Maka di tahap inilah mad'u yang dibentuk tadi akan bersemangat untuk melaksanakan dakwah kepada masyarakat di sekeliling. Manhaj yang disampaikan berdasarkan ilmu pengetahuan yang dipelajari daripada para alim ulama'.

Antara bentuk-bentuk perlaksaan di peringkat yang kedua ini ialah usrah, halaqah, tamrin, mukhayyam (perkhemahan), qiamullail, khatam al-quran dan berzikir kepada Allah SWT.

Saya mendatangkan contoh di zaman nabi SAW. Para sahabat disusun untuk menyebarkan Islam di tempat yang lain yakni luar daripada kota Mekah. Mus'ab bin Umair Radhiyallahu Anhu dihantar ke Yathrib atau pun sekarang dikenali dengan Kota Madinah untuk mendidik masyarakat di sana sekaligus menjadi murabbi di tempat tersebut.

Selain itu, Ja'far bin Abi Thalib Radhiyallahu Anhu dihantar ke Habsyah untuk menyebarkan agama Islam di sana seterusnya menjadi murabbi atau pembimbing di tempat tersebut.

Oleh itu, penyusunan yang teliti dan terancang perlu dilakukan di peringkat ini demi mencapai matlamat dan tujuan dakwah.

TANFIZ
Di peringkat yang terakhir ini, individu atau kumpulan yang telah melalui tahapan dakwah akan memiliki peribadi yang bersedia untuk melaksanakan kerja-kerja Islam. Mereka ini bersedia menerima arahan dan melaksanakan perintah yang dikeluarkan oleh pimpinan.

Selain itu, peribadi di peringkat ini selalu melaksanakan amal soleh dan beribadah kepada Allah. Mereka melaksanakannya dengan penuh istiqamah. Al-quran menjadi panduan hidup dan sentiasa mengulanginya. Solat tahajjud tidak ditinggalkan kerana ia merupakan sumber kekuatan kepada perjuangan Islam.

Namun pada peringkat tanfiz ini, individu atau kumpulan tidak hanya beramal soleh semata-mata. Tetapi mereka akan bersama-sama melaksanakan kerja-kerja islam di dalam jemaah dan inilah yang disebut sebagai amal jamaie.

Matlamat atau tujuan perlaksanaan peringkat ini ialah mengubah daripada harakah kepada tujuan asal dakwah iaitu mencapai redho Allah SWT. Di peringkat inilah akan terlaksana kandungan al-quran di dalam masyarakat sekeliling.

Antara bentuk perlaksanaannya ialah mesyuarat, melaksanakan program, menyusun strategi dan merangka jadual dan pencapaian. Ketika inilah kita akan melihat seolah-olah al-quran itu berjalan di dalam masyakakat.

Akhir sekali, saya mengharapkan perkongsian ini akan memberikan manfaat kepada sekalian nuqaba' atau pimpinan mahasiswa. Ini merupakan manhaj atau strategi yang saya pelajari daripada usrah yang saya ikuti. Semoga ianya akan menjadikan kita lebih beramal untuk agama Islam.



Wallahu'alam...

Hebatnya Pemuda

Assalamualaikum..

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan yang menjadikan alam ini sebagai ujian bagi hamba-hambaNya. Selawat dan salam buat kekasih hati, junjungan mulia nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.

Golongan pemuda dan pemudi merupakan tonggak kepada sesuatu perubahan. Sama ada keadaan masyarakat akan berubah ke arah yang lebih baik atau berubah ke arah kejahilan.

Hal ini kerana golongan pemuda mempunyai beberapa kelebihan yang tidak ada pada mereka yang berumur. Kehebatan yang Allah SWT beri ini, sekiranya diarahkan ke sudut yang betul, maka satu perubahan besar akan terjadi.

Tetapi sekiranya kehebatan ini disalurkan ke arah keburukan, maka perubahan masyarakat ke arah kejahilan akan terjadi.

Pada hakikatnya, pemuda dianugerahkan pelbagai kelebihan dan kehebatan oleh Allah SWT. Saya datangkan contoh kelebihan tersebut.

SEMANGAT YANG TINGGI DAN DARAH YANG BERGELORA
Antaranya ialah pemuda dan pemudi mempunyai semangat yang tinggi. Lihat saja pemuda yang menunggang motosikal. Mereka menunggang dengan lagak yang membahayakan. Lebih mudah saya nyatakan di sini sama ada "wikang" atau "wili".

Selain itu, lihatlah bagaimana sikap pemuda apabila membantah atau tidak bersetuju dengan sesuatu perkara. Mereka menjerit kuat-kuat. Bergaduh menjadi perkara yang biasa. Sehinggakan ada yang sanggup membakar rumah ibadah agama lain demi semata-mata untuk menunjuk perasaan.

Saya datangkan contoh di zaman Nabi Ibrahim Alaihis Salam. Allah SWT merekodkan di dalam al-quran tentang dialog antara Nabi Ibrahim AS dan kaumnya.

Apabila Nabi Ibrahim berkata kepada ayah dan kaumnya "Patung berhala apakah yang kamu semua sembah ini?".

Dialog tersebut menunjukkan bahawa dengan semangat yang ada pada golongan pemuda, mereka berani untuk melaksanakan amar ma'ruf dan nahi mungkar.

PANDANGAN IDEA YANG BERNAS
Golongan pemuda sering dikaitkan dengan pembangunan masyarakat di masa hadapan. Hal ini kerana mereka selalu memberikan pandangan idea yang bernas serta relevan dengan keadaan suasana sekeliling.

Lihat saja kebanjiran blog-blog mahasiswa. Apabila timbul sesuatu isu, maka mereka inilah yang sering memberikan pandangan masing-masing. Ada yang berpandangan positif dan ada pula yang berpandangan negatif. Malahan ada juga yang berada di atas pagar, tidak mampu untuk menilai isu yang berlaku.

TUBUH BADAN YANG SIHAT DAN KUAT
Golongan yang diberikan anugerah ini, mampu melakukan 10 kerja dalam satu-satu masa malahan lebih daripada itu. Saya datangkan contoh seseorang pemuda yang sudah bernikah. Dalam masa yang sama, dia masih lagi menuntut ilmu. Selain itu, kebajikan kepada masyarakat juga tidak ditinggalkan. Kuliah pengajian tetap dia jalankan.

Maka ini adalah kelebihan yang ada pada pemuda tetapi tidak diberikan kepada golongan yang sudah berumur.


Sebab itulah kelebihan yang ada ini ini perlu dididik supaya ianya menuju ke arah perjuangan Islam. Bekalan-bekalan untuk menjadi pejuang Allah perlu disebatikan dalam jiwa golongan pemuda.

Apa bekalan yang dimaksudkan?

Ya...itulah bekalan yang dikenal sebagai TARBIYAH RUHIYYAH. Golongan pejuang Islam memerlukan kepada Solat Tahajjud kerana ianya merupakan sumber kekuatan.

Pejuang Allah memerlukan Al-Quran sebagai panduan untuk berjalan melalui liku-liku hidup di dunia. Zikir harian juga tidak boleh ditinggalkan kerana ianya merupakan nadi untuk bergerak dalam perjuangan Islam.

Selain itu, TUNJUK AJAR HIKMAH juga diperlukan oleh golongan pemuda. Pengalaman inilah yang banyak diperolehi daripada orang-orang terdahulu. Pengalaman ini juga banyak dipelajari daripada sirah Nabi Muhammad SAW.

Saya juga menyarankan supaya golongan pejuang Allah ini mengambil pengalaman hikmah daripada usrah yang diikuti. Tentu naqib yang membawa usrah tersebut lebih berpengalaman dalam dunia dakwah.

Semangat semata-mata tidak mampu untuk membuahkan hasil yang sempurna. ILMU DAN KEFAHAMAN perlu diterapkan dalam pemikiran golongan pemuda. Biar fikrah mereka jelas. Matlamat pembawakan mereka nampak di hadapan. Jalan yang mereka tempuh merupakan jalan yang benar. Bukan jalan yang mengaburi penglihatan.

Sekiranya bekalan ini disalurkan ke dalam jiwa para pemuda, sudah tentu sikap menunggang motor dengan laju tersebut akan berubah menjadi menunggang motor untuk melaksanakan usrah.

Semangat untuk membakar rumah ibadah kristian akan berubah menjadi tindakan yang lebih profesional dan bertimbang rasa. Pandangan idea untuk mengadakan konsert akan berubah menjadi pandangan idea untuk mengadakan ceramah forum di malam kemerdekaan.

Akhir sekali ciri-ciri mukmin yang sejati akan semakin jelas berada pada masyarakat. Serta sikap untuk memperjuangkan agama Islam itu akan tersebar luas ke seluruh peringkat masyarakat.

Ciri-ciri inilah yang disebutkan oleh Allah SWT di dalam al-quran Surah Al-Maidah ayat 54.

"Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa yang keluar daripada agamanya (Islam) maka Allah SWT akan menggantikan dengan suatu kaum dimana Allah SWT mencintai mereka dan mereka juga mencintai Allah SWT, mereka bersikap lembut sesama muslim, mereka bersikap keras dan tegas terhadap golongan kafir, mereka berjihad di jalan Allah SWT, dan mereka tidak takut dengan celaan orang kafir. Yang demikian itu merupakan kelebihan yang Allah berikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah SWT mempunyai kelebihan yang maha agung"

Ciri-ciri inilah yang akan timbul sekiranya golongan pemuda tadi ditarbiyah dan dicanai dengan memahami erti perjuangan Islam.

Pimpinan Mahu EGO? Silakan...

Assalamualaikum...

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam semesta. Selawat dan salam buat kekasih hati, Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW, Rasul ikutan sepanjang zaman.

Saya mengambil kesempatan pada kali ini untuk membincangkan masalah ego yang ada pada pimpinan. Samada sikap tersebut merupakan anjakan paradigma bagi golongan ini atau pun ia merupakan pemusnah hidup masyarakat.

Pada hakikatnya sikap ego memang ada dalam setiap diri manusia sama ada kaum adam mahupun hawa. Tambahan pula bagi mereka yang bergelar pimpinan dan lelaki.

Pantang kalau ditegur oleh kaum hawa.
Pantang sekali diminta berubah sikap oleh adik-adik yang masih muda.
Pantang sekiranya didahului oleh AJK atau orang bawahannya.

Setiap sesuatu yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada makhlukNya ada baik dan buruknya. Begitu juga dengan sikap ego. Kalaulah sikap ini dipandu oleh ilmu tasawuf, maka hasilnya ia akan memberikan impak maksima pada seseorang. Lebih-lebih lagi pimpinan.

Tetapi kalaulah sikap ini dipandu oleh nafsu, maka tunggulah saat kebinasaan wahai pimpinan sekalian.

Saya datangkan contoh, bagaimanakah sikap ego ini akan memberikan anjakan paradigma yang baik buat pimpinan.

Sikap ego yang ada dalam diri akan menyebabkan seseorang pimpinan itu lebih yakin dengan ucapannya di hadapan orang ramai. Ucapan yang ilmiah dan berisi akan menarik minat pendengar untuk memberi perhatian yang sepenuhnya.

Sikap ego yang ada dalam diri akan menyebabkan seseorang pimpinan itu tidak akan kalah dengan orang bawahannya. Apa yang saya maksudkan di sini ialah seseorang itu akan melangkah 10 kali lebih jauh berbanding dengan orang yang berada di sekeliling. Langkah tersebut disusun rapi demi memastikan strategi yang dirancang akan berjalan dengan lancar.

Sikap ego yang ada dalam diri akan menyebabkan seseorang pimpinan itu bersifat dengan lebih matang. Bukan hanya sekadar sikapnya yang matang, bahkan kematangan tersebut jelas pada ucapannya, pemikiran fikrahnya, tindakan yang dilakukan dan pandangan idea yang dilontarkan.


Ego yang saya maksudkan di atas ialah ego yang dipandu oleh ilmu tasawuf yang dipelajari daripada sikap para alim ulama'. Ego tersebut bukanlah ego lakonan di hadapan masyarakat.

Tetapi sekiranya ego yang dicanai dengan angkara nafsu, tunggulah bahawa kebinasaan akan muncul tidak lama lagi.

Ego yang berjalan tanpa diiringi ilmu tasawuf, akan dikelilingi oleh segala sifat mazmumah yang dikeji. Sifat riya', 'ujub, sum'ah dan takabbur akan menyelinap masuk. Akhir sekali ia akan mengundang kemurkaan Allah SWT.

Saya ingin datangkan kisah yang dirakamkan oleh Allah SWT di dalam surah al-'Araf ayat 11-18.

Allah berfirman
Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu wahai nabi Adam AS. Oleh itu Kami perintahkan kepada para malaikat dan iblis, sujudlah (tanda hormat) kepada ciptaan Kami ini.
Malaikat
Baiklah, kami akan ikut perintah-Mu wahai Allah.
Iblis Kami tidak akan sujud (tanda hormat) kepada ciptaan-Mu ini.
Allah berfirman Sebenarnya apa yang menghalang kamu wahai iblis untuk ikut perintah Kami?
Iblis Kenapa kami perlu sujud pada ciptaan-Mu ini padahal, kami lebih baik dan mulia jika dibandingkan dengan manusia. Kami diciptakan daripada api padahal dia ini diciptakan daripada tanah. Bukankah api itu lebih mulia daripada tanah?
Allah berfirman Baiklah, kalau begitu keluarlah kamu wahai iblis daripada syurga Kami ini. Kamu tergolong dalam golongan orang yang sesat.
Iblis Kami mohon kepada-Mu ya Allah sebelum kami keluar daripada syurga ini. Kami mohon supaya kami tidak dimatikan hinggalah hari kiamat.
Allah berfirman Baiklah, Kami perkenankan.
Iblis Disebabkan kami dihukum sesat, maka kami akan pastikan anak cucu Adam AS tidak akan mengikuti jalan-Mu yang benar.
Allah berfirman Kami akan masukkan kamu dan orang-orang yang mengikut kamu ke dalam api neraka Jahannam kelak.
Ini merupakan sikap ego tidak berilmu yang ditunjukkan oleh Iblis Laknatullah. Tidak lama selepas sikap tersebut ditunjukkan, datanglah laknat Allah SWT kepada mereka.

Kadang-kadang sikap ego ini ditunjukkan oleh orang-orang yang lebih tua. Cukup susah untuk mereka menerima pandangan dan nasihat daripada golongan muda atau pun yang bergelar adik. Tambahan pula kalau orang yang lebih muda tadi memberi arahan kepadanya. Hal seperti inilah yang sering berlaku dalam perjuangan Islam iaitu Virus Ego.

Sikap pimpinan yang selalu menidakkan pandangan ahli dan AJK juga perlu dinilai semula. Sikap menerima pandangan semua orang kemudian mengkaji buah fikiran tersebut merupakan sikap yang dianjurkan oleh agama Islam. Nabi SAW juga mengambil pandangan sahabatnya sebelum membuat sebarang keputusan.

Golongan lelaki yang selalu meremehkan pandangan dan buah fikiran wanita juga perlu dihindarkan. Berkemungkinan idea yang dilontarkan oleh kaum hawa tadi lebih teratur dan tersusun berbanding kaum lelaki.

Sebab itulah kalau dilihat dalam satu kata-kata yang dikeluarkan oleh seorang hukama' ketika beliau menjelaskan tentang perbezaan antara maksiat nafsu dan maksiat takabbur.

"Maksiat yang dilakukan oleh sebab nafsu mempunyai harapan untuk diampunkan oleh Allah SWT. Kerana maksiat yang dilakukan oleh Nabi Adam AS adalah maksiat yang berpunca daripada nafsu. Manakala maksiat yang dilakukan oleh sebab takabbur dan ego, tidak akan diampunkan oleh Allah SWT. Kerana maksiat yang dilakukan oleh Iblis Laknatullah adalah maksiat yang berpunca daripada sifat takabbur dan ego".

Kita memohon kepada Allah SWT supaya menjadikan kita golongan pimpinan yang mampu memandu masyarakat ke arah memperjuangkan Islam berdasarkan semangat, ilmu dan kefahaman dalam diri. Dan kita juga memohon semoga Allah SWT menjadikan kita tergolong dalam golongan yang diganjarkan syurga di hari akhirat kelak. Amin. 


Wallahu'alam...

Kalian Akan GAGAL Jika Terus Berlakon Sibuk

Buat pimpinan mahasiswa sekalian

Assalamualaikum...

Segala pujian dan kebesaran bagi Tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat Rasulullah SAW, ikutan teladan sepanjang zaman.

Tugasan sebagai seorang pimpinan mahasiswa/wi memang cukup berat untuk dipikul. Selain daripada memikirkan kebajikan kawan-kawan yang lain, kita juga perlu untuk memikirkan kebajikan dan matlamat diri sendiri.

Kadang-kadang sesetengah kita memberikan alasan masa yang tidak cukup untuk memenuhi kehendak akademik dan persatuan. Itu belum masuk tentang masa bertalaqqi lagi.

Apabila kegagalan timbul, mulalah keadaan di sekeliling dipersalahkan. Antara alasan yang seringkali diberikan oleh mahasiswa seperti ini adalah..

"Doktor kuliah ni syadid la"
"Aku dah jawab betul tapi sebab apa masih lagi tidak lulus,ni mesti salah kira"
"Ini kes persatuan lah ni. Sampaikan aku tak sempat nak baca buku"

Wahai pimpinan sekalian, teruskan dengan ucapan kalian menyalahkan keadaan di sekeliling. Teruskan dengan lakonan hebat tersebut.


Ketahuilah bahawa lakonan kalian yang selalu nampak sibuk itu sebenarnya akan menempah kegagalan.
Lakonan kalian tidak sempat menghafal dan mengulang Al-Quran akan mengundang kerugian.
Lakonan kalian tidak sempat study kitab-kitab kuliah akan menghancurkan masa depan.
Lakonan kalian tidak ada masa untuk bertalaqqi dengan masyaikh akan menjadikan kalian orang yang paling tidak berguna apabila turun dalam masyarakat kelak.

Kalian bangga dengan lakonan hebat tersebut??

Sebenarnya orang yang selalu memberi alasan adalah orang yang tidak akan berjaya di masa hadapan. Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu menguasai motivasi diri serta keadaan di sekeliling. Mungkin satu prinsip yang boleh untuk sama-sama kita kongsi.

"Kalau kita dibentangkan dengan masalah, cuba fikir cara untuk menyelesaikannya. Bukan memikirkan cara untuk lari daripadanya"



Bagi saya, sebenarnya pimpinan mahasiswa mempunyai motivasi untuk berjaya lebih tinggi berbanding orang yang biasa. Sebab pimpinan sentiasa dibentangkan dengan masalah. Pimpinan juga selalu dilatih untuk membahagikan masa serta merancang target matlamat sesuatu gerak kerja yang dilakukan.

Tetapi apa yang menghairankan saya ialah, kenapa masih ada segelintir pimpinan yang tetap menyalahkan keadaan di sekeliling apabila ditaqdirkan gagal dalam imtihan. Ubahlah sikap ini demi melihat kita semua adalah pimpinan yang berjaya di masa hadapan.

Oleh itu wahai pimpinan sekalin, janganlah berlakon sibuk tak ada masa untuk menjadikan diri anda sebagai orang yang berjaya. Banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW kerana perkara tersebut akan menguatkan hafalan seseorang.


Wallahu'alam...

Nuqaba' : Bermaklumat Atau Berilmu?

Assalamualaikum...

Segala pujian bagi Allah, Tuhan kepada segala makhluk di muka bumi ini. Selawat dan salam buat kekasihku junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.

Jikalau dipehatikan kepada 2 jenis air iaitu air yang mengalir atau bergoncang dan air yang tidak bergerak atau tenang, kita akan mendapati bahawa air yang mengalir tadi itu tidak akan mengalami bau yang busuk yang cepat setelah beberapa minggu walaupun terdapat hidupan di dalamnya.

Tetapi air yang tenang pula akan mengalami bau yang agak busuk setelah dibiarkan beberapa ketika dengan hidupan di dalamnya.

Wah....ajaibnya, apa sebenarnya yang berlaku.

Hal ini terjadi kerana geseran molukel-molukel air akan menjadikan air tersebut lambat kotor dan berbau busuk.

Sebab itulah sekiranya kita memerhati keadaan di sekeliling, air yang bertakung akan mengalami bau yang busuk. Tasik yang terbiar lama akan menjadi kotor. Baju yang direndam lama di dalam air juga akan mengeluarkan bau yang.....fuhh..memeningkan.

Bagi mereka yang memelihara ikan, air di dalam akuarium akan dialirkan. Tasik buatan di taman-taman juga akan dialirkan air tersebut supaya ianya bergelora dan bergerak-gerak. Selain itu, keadaan ini juga akan mengeluarkan bunyi yang menenangkan fikiran seperti bunyi air terjun dan bunyi sungai. Hal ini kerana teori yang saya sebutkan tadi tu.

Bukan ini yang saya nak bahaskan, tetapi inilah yang ingin saya jadikan sebagai analogi bagi kehidupan sebagai nuqaba' dan sebagai mahasiswa/wi.

Kehidupan sebagai nuqaba' atau mahasiswa/wi memang cukup-cukup mencabar. Ilmu yang kita pelajari perlu direalitikan dalam kehidupan seharian. Sebab itulah para alim ulama' menyebutkan bahawa "Tuntutan ilmu itu adalah untuk beramal".

Sebagai seorang nuqaba' yang memimpin halaqah dan usrah, kita bukanlah orang yang dikatakan 'bermaklumat'. Maksud saya ialah mereka yang hanya pandai berkata-kata, lantang berpidato, hebat dalam menyusun maklumat dan pantas dalam memberi pendapat dan idea.

Tetapi nuqaba' yang diharapkan ialah mereka yang 'berilmu'. Maksudnya ialah mereka yang mempunyai akhlak dan budi pekerti seperti para alim ulama'. Para masyaikh mengamalkan ilmu yang mereka pelajari bahkan istiqamah dengan apa yang mereka ucapkan.

Hal inilah yang akan menjadikan mereka ini dirahmati dan disayangi oleh Allah SWT.


Kenapa nuqaba' atau mahasiswa/wi dianalogikan dgn molukel air?

Ya...saya analogikan begitu kerana seseorang yang inginkan ilmunya menjadi matang dan berhasil buat dirinya, maka dia perlu beramal dengan apa yang dipelajari. Ilmu yang dibumikan dalam kehidupan adalah ilmu yang bermanfaat.

Ada sesetengan individu yang hanya mengaji dan mengumpul ilmu semata-mata. Pada masa yang sama keadaan masyarakat di sekeliling tak dihiraukan. Tak ambil kisah. Lantaklah apa yang jadi pun. Asalkan aku boleh fikir tentang diri sendiri.

Amanah dan tanggungjawab yang diberikan kepada golongan seperti ini diabaikan. Kebajikan jiran-jiran di sebelah tak dikisah. Isu-isu semasa yang berlaku tak dihiraukan.

Percayalah bahawa golongan seperti ini adalah sepertimana air yang tenang tadi. Kalaulah mereka berterusan dengan sikap sebegini, ilmu yang mereka pelajari itu akan menjadi busuk dan tidak berguna. Sikap menunggu ilmu yang dikumpul sehingga banyak, kemudian baru nak beramal adalah bukan sikap para alim ulama'.

Kalaulah nuqaba' bersikap sedemikian, tunggulah bahawa anak usrahnya tidak akan kemana. Sia-sia dan buang masa golongan ini mengadaka halaqah dan usrah.

Oleh itu, untuk menghasilkan natijah yang sempurna, sikap para alim ulama' perlu diterapkan di dalam jiwa.

Amanah dan jawatan yang diberi, perlu dilaksanakan kerana itu adalah tuntutan ilmu yang dipelajari. Isu-isu semasa yang berputar di dalam masyarakat perlu diketahui. Kebajikan jiran-jiran di sebelah perlu diambil kisah.


Selain itu pengajian dan kuliah yang diadakan juga perlu dihadiri supaya amalan yang kita lakukan seharian itu tidak salah dan terpesong. Semoga kita bersikap sepertimana sikap para alim ulama'.


Semoga kita mampu untuk menjadi nuqaba' yang berilmu dan beramal dengan ilmu yang ada. InsyaAllah usrah yang dijalankan mampu menyentuh jiwa anak-anak usrah kita dan membawa mereka untuk sama-sama berjuang di medan dakwah...

Wallahu'alam.

Friday, April 29, 2011

Itu Bukan Jalan Dakwah

سم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

Perjalanan sebagai seorang naqib atau naqibah merupakan suatu jalan yang cukup mencabar serta betul-betul menguji ketahanan diri. Seringkali kita sebagai nuqaba' atau naqibat mengharapkan kalau boleh setiap hari, jam bahkan detik, hidup ini sentiasa dalam keadaan yang menyoronokkan dan menggembirakan hati. Apa yang saya maksudkan disini ialah hidup sebagai seorang yang senang, tiada yang marah, semua orang suka, selalu dipuji, selalu dirai, selalu disapa, selalu dihargai dan sebagainya.

Tapi, percayalah wahai nuqaba' dan naqibat sekalian, sebenarnya jalan yang kita pilih bukanlah jalan yang mempunyai sifat-sifat yang sedemikian. Jalan yang kita pilih adalah jalan dakwah dan tarbiyah iaitu jalan yang pasti tidak ramai yang akan melaluinya.

Firman Allah SWT dalam Al-Taubah ayat 42 :

"Sekiranya apa yang kamu seru kepada mereka mempunyai keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya pasti mereka akan mengikutimu, tetapi apa yang kamu seru ini adalah sangat jauh dan terdapat duri kesusahan".

Kadang-kadang hidup kita akan diuji dengan Istiqamah. Itulah ujian yang selalu saya rasai sejak ditaklifkan menjadi naqib membawa usrah sejak daripada sekolah menengah lagi.

Bukan senang untuk istiqamah dalam jalan dakwah. Saya akan senaraikan sebahagian istiqamah yang perlu ketika membawa dakwah dan usrah.

1) Istiqamah untuk menjalankan usrah setiap minggu.
2) Istiqamah untuk mengenali anak usrah.
3) Istiqamah dengan manhaj usrah yang kita sampaikan.
4) Istiqamah dengan mengamalkan ilmu yang dipelajari.
5) Istiqamah dengan pembacaan kitab-kitab ilmu dan ktab-kitab haraki.
6) Istiqamah dengan usaha melebihkan diri berbanding dengan anak usrah.
7) Istiqamah untuk sentiasa berada dalam jalan Nuqaba'.

Ulama' sufi yang haraki sering memberi pesanan bahawa istiqamah dalam keimanan kepada Allah SWT dan menyampaikan agamanya akan menghasilkan 3 perkara sepertimana yang disebutkan dalam al-Quran.

1) Berani
Iaitu tidak akan berasa takut dengan keimanan dan kerja yang kita lakukan.
2) Ketenangan
Iaitu tidak akan berasa sedih dengan gerak kerja yang kita lakukan.
3) Optimis
Iaitu suatu semangat yang berapi-api oleh kerana dijanjikan dengan balasan syurga yang penuh dengan nikmat.

Wahai nuqaba' dan naqibat sekalian.

Syaitan akan menghasut manusia daripada pelbagai sudut dan keadaan. Kalaulah kita sebagai seorang yang miskin, maka dia akan datang sebagai seorang yang miskin. Kalau kita sebagai seorang ulama' maka dia akan datang sebagai seorang ulama'. Kalau kita sebagai seorang yang berpangkat, maka dia akan datang sebagai seorang berpangkat. Begitu jugalah kita sebagai seorang naqib atau naqibah, pasti dia akan menguji kita sebagai seorang naqib atau naqibah. Waktu itulah kita akan merasakan bahawa "aku adalah seorang yang hebat sebab pandai bercakap, berhujah, dan mencernakan pemikiran. Maka timbullah riya', sum'ah, ujub dan sebagainya.

Aku hebat
sebab mampu membaca kitab-kitab arab.
Aku hebat sebab mampu berceramah dan memberi tazkirah di hadapan khalayak ramai.
Aku hebat. Oleh sebab itulah aku dipuji, disanjungi dan disantuni.

Firman Allah SWT dalam Al-A'raf ayat 17 :

"Kemudian pasti aku (syaitan) akan mendatangi mereka (manusia) dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur".

Wahai nuqaba' dan naqibat sekalian,

Ketika kita mengharapkan agar senantiasa dipuji dalam hidup, dihargai, disantuni dan seumpamanya, apakah kita mengharapkan semuanya itu datang daripada jiwa yang tulus, jujur dan ikhlas atau sekadar menyedapkan mata dan telinga? Jika kita mahu pujian dan semua itu hanya sekadar untuk menyeronokkan penglihatan, maka sebenarnya kita telah berjaya meraihnya, bahkan berlebihan.

Tetapi, apabila timbul perasaan-perasan tersebut tersebut dalam jiwa nuqaba' dan naqibat, maka sudah tiba masanya fatrah kefuturan dan fatrah perubahan bukan lagi sebagai seorang naqib dan naqibah. Kerana jalan tersebut tidak menguntungkan aku. Tidak menjadikan aku sebagai seorang yang dipandang mulia.

Selamat tinggal jalan dakwah.
Selamat tinggal jalan tarbiyah.
Selamat tinggal jalan yang penuh dengan duri-duri kesusahan.
Selamat tinggal jalan yang selalu mengalirkan air mata.
Selamat tinggal jalan yang belum pasti kesudahannya.
Saya teringat ketika perbahasan berkenaan ciri-ciri seorang kepimpinan islam, Sheikh mendatangkan contoh sirah Khulafa' ar-Rasyidin sebagai teladan bagi pimpinan. Satu kata-kata yang diucapkan oleh seorang sahabat besar Nabi SAW iaitu Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Ucapan pertama beliau ketika menggantikan Rasulullah SAW sebagai khalifah umat islam ketika itu…..

"Sesungguhnya aku bukanlah seorang yang paling layak untuk menduduki takhta sebgai seorang khalifah, tetapi aku diberikan taklifan untuk memimpin kamu semua. Maka taatilah aku selagi mana aku tidak menyuruh kamu melakukan maksiat kepada Allah SWT. Dan perbetulkanlah aku sekiranya aku melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah SWT."

Wahai Nuqaba' dan Naqibat sekalian.

Sebenarnya inilah salah satu ciri-ciri kepimpinan islam. Tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada orang ramai. Sentiasa bersedia untuk ditegur sekiranya melakukan kesalahan. Sentiasa berpegang dengan prinsip dan mauqif demi untuk mencapai hadaf dan matlamat.

Oleh kerana itu, janganlah membina tembok ketahanan diri dengan mad’u yang sentiasa memuji dan menyanjungi kita tetapi pasakkanlah ketahanan diri dengan sifat-sifat para alim ulama' dan sifat-sifat para pejuang Allah SWT. Mereka lansung tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada orang ramai kerana mereka tahu bahawa…..


Itu Bukan Jalan Dakwah

Wallahu A’lam

Di Jalan Dakwah Kita Bernikah


Assalamualaikum...
Segala pujian bagi Allah SWT yang memiliki seluruh isi langit dan bumi ini. Selawat dan salam buat penghulu kepada segala nabi dan rasul, Nabi Muhammad SAW.

Kebahagiaan di dunia merupakan impian semua manusia. Tidak kiralah sama ada kaum lelaki mahupun kaum perempuan. Tetapi mereka yang hanya mencari kebahagiaan di dunia semata-mata pasti akan menyesali dengan perbuatan tersebut kerana kebahagiaan yang hakiki ialah kebahagiaan di akhirat.

Antara kebahagiaan yang ingin dikecapi ialah memiliki keluarga yang bahagia. Ketahuilah bahawa keluarga yang soleh dan solehah itu bermula daripada titik pertemuan antara pasangan lelaki dan perempuan yang mengikut batasan syarak.

Ada di antara pasangan lelaki dan perempuan yang terpaksa bernikah akibat berlaku fitnah yang cukup hebat antara keduanya. Hakikatnya fitnah tersebut adalah berpunca daripada diri pasangan tersebut.

Kadang-kadang si lelaki mengambil kesempatan untuk keluar bersama-sama dengan pasangannya, akhirnya timbul fitnah.

Kadang-kadang si perempuan yang tidak dapat menahan rindu pada pasangannya bercerita tentang perkara yang tidak sepatutnya kepada kawan-kawan di sekeliling. Akhir sekali timbul fitnah.

Saya sebenarnya tidak ingin bahas panjang tentang keadaan yang berlaku pada pasangan-pasangan yang terpaksa bernikah akibat berlaku fitnah yang cukup dahsyat antara mereka. Tetapi apa yang ingin saya bincangkan di sini ialah batasan-batasan ataupun adab-adab pergaulan bagi mereka yang inginkan keluarga bahagia di masa hadapan.

Saya ingin bincangkan salah satu muamalah antara lelaki dan perempuan yang timbul keinginan untuk melansungkan pernikahan iaitu tentang bab pertunangan.


******

DEFINISI PERTUNANGAN

Keinginan seseorang untuk melakukan pernikahan kemudian meluahkannya kepada orang yang ingin dinikahinya.

(Perlu diingatkan bahawa, Islam mengharuskan seseorang untuk melamar

1. Perempuan dara yang masih belum dilamar orang
2. Perempuan janda yang sudah berakhir tempoh iddahnya. Perempuan janda yang saya maksudkan di sini ialah mereka yang dicerai atau kematian suami.

Terdapat beberapa jenis wanita yang dilarang untuk seseorang melamarnya iaitu
1. Perempuan yang menjadi mahram kepada si lelaki seperti kakaknya, ibunya dan lain-lain.
2. Perempuan dara yang sudah dilamar orang.
3. Perempuan janda yang masih berada dalam tempoh iddahnya.
4. Perempuan yang sudah bernikah dan suaminya masih hidup.
5. Perempuan yang sudah ditalak tiga. Perempuan ini haram dilamar kembali oleh suaminya yang menjatuhkan talak tiga kecuali setelah diceraikan oleh suaminya yang kedua dan tamat tempoh iddah.
6. Perempuan yang mempunyai pertalian darah dengan isterinya (masih hidup dan belum bercerai) seperti kakak ipar, adik ipar dan lain-lain.

Seseorang lelaki yang memiliki 4 orang isteri (poligami) diharamkan untuk melamar perempuan lain kerana lelaki hanya dibenarkan bernikah 4 sahaja pada satu-satu masa.)

(perasaan cemburu akibat poligami)

******

DALIL-DALIL BERKAITAN PERTUNANGAN

قَوْلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ وَقَدْ خَطَبَ امْرَأَةً : اُنْظُرْ إلَيْهَا فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ يُؤْدَمَ بَيْنَكُمَا الْمَوَدَّةُ وَالْأُلْفَةُ

Bermaksud : Sabda nabi Muhammad SAW kepada sahabat beliau iaitu Al-Mughirah bin Syu'bah ketika beliau melamar seorang perempuan "Lihatlah kepada perempuan tersebut. Sesungguhnya perbuatan itu akan menimbulkan perasaan kasih sayang dan satu hati antara kedua-duanya".
Hadis diriwayatkan oleh Imam Tirmizi

إذَا أُلْقِيَ فِي قَلْبِ امْرِئٍ خِطْبَةُ امْرَأَةٍ فَلَا بَأْسَ أَنْ يَنْظُرَ إلَيْهَا

Bermaksud : Jika terlintas di hati seseorang untuk melamar perempuan, maka diharuskan untuk dia melihatnya (perempuan yang ingin dilamar).
Hadis riwayat Abu Daud.

******

HUKUM-HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN PERTUNANGAN

ADAKAH HARUS MELIHAT WAJAH WANITA YANG INGIN DINIKAHI?

Adalah sunat bagi seseorang lelaki untuk melihat wajah perempuan yang ingin dinikahinya sebelum melamar dan setelah berazam untuk bernikah walaupun tanpa mendapat keizinan daripada perempuan tersebut atau walinya. Hanya memadai dengan keizinan daripada hukum syarak.

Tetapi sekiranya tidak ada keinginan untuk bernikah, maka hukum melihat perempuan tanpa hajat adalah haram. Ini merupakan pendapat Imam Syafie Rahimahullah, Imam Ibnu Hajar Al-Haitami dan Al-Imam Ramli. Walaupun begitu lebih elok sekiranya seseorang itu meminta izin terlebih dahulu.

(Hal ini kerana sekiranya seseorang hanya dibenarkan melihat wajah perempuan setelah melamarnya, maka akan timbul kesulitan sekiranya perempuan tersebut tidak berkenan di hati. Begitu telitinya agama Islam sehingga dalam perkara sebegini sekalipun.)

(muslimah solehah idaman pejuang Allah)

Manakala Imam Maliki Rahimahullah pula berpendapat bahawa perlu mendapat keizinan perempuan tersebut untuk melihat wajahnya.

Lelaki hanya dibenarkan melihatnya sahaja tanpa menyetuh perempuan tersebut walaupun berlapik. Hukumnya adalah haram walaupun lelaki itu buta.

Agama Islam mengajar supaya si lelaki hanya berdiam diri sahaja sekiranya perempuan tersebut tidak berkenan di hati. Islam tidak menganjurkan untuk berkata "aku tidak berkenan padanya" kerana perkara tersebut akan menyakiti hati perempuan.

Agama Islam juga memberikan keharusan kepada seseorang lelaki untuk berulang kali memandang perempuan tersebut untuk mengetahui keadaan dirinya yang sebenar supaya tidak timbul penyesalan setelah bernikah. Hal ini kerana wajah seseorang wanita itu menggambarkan kecantikannya dan kedua-dua tangan perempuan itu menggambarkan kesuburan tubuhnya.

Hukum melihat ini bukan hanya disunatkan kepada lelaki sahaja bahkan ianya juga disunatkan kepada perempuan. Wanita juga berhak untuk mengetahui ciri-ciri bakal suami yang akan mengemudi bahtera hidupnya.

Tetapi harus diingatkan bahawa, hukum melihat kepada perempuan atau kepada lelaki itu akan bertukar menjadi haram sekiranya perbuatan tersebut boleh menimbulkan fitnah. Hukumnya juga menjadi haram sekiranya pandangan tersebut merupakan pandangan syahwat walaupun selamat daripada fitnah.

Saya harap pembaca mampu untuk membezakan antara berlakunya fitnah dan perkara yang menimbulkan syahwat.

******
ADAKAH HARUS SAYA KELUAR BERSAMA-SAMA DENGAN TUNANG SAYA UNTUK MEMBELI BARANG WALIMAH?

Tidak menjadi kesalahan bagi seseorang lelaki untuk keluar bersama-sama dengan wanita kerana ada hajat atau keperluan. Hajat yang saya maksudkan di sini ialah keperluan yang memestikan kedua-duanya keluar bersama.

Sebagai contoh seorang wanita memerlukan seorang lelaki yang dipercayai yakni thiqah untuk menemaninya keluar di waktu malam. Pada masa yang sama wanita tersebut tidak mempunyai mahram lelaki. Maka dalam perkara sedemikian dibenarkan oleh syarak.

(setelah bernikah tidak ada masalah untuk keluar bedua-duaan)
Sekiranya barang walimah yang hendak dibeli itu memerlukan kedua-duanya keluar bersama, maka hukumnya adalah harus. Tetapi harus dipastikan bahawa perkara tersebut tidak menimbulkan fitnah.

Oleh itu, saya menyarankan supaya si lelaki tersebut supaya tidak hanya keluar dengan tunangnya sahaja tetapi keluar bersama-sama dengan mahram kepada bakal isterinya tersebut seperti bakal mertuanya, bakal abang iparnya dan lain-lain. Perkara ini boleh mengelakkan daripada berlakunya fitnah.

Harus diingatkan bahawa, godaan syaitan kepada mereka yang sudah bertunang adalah lebih dahsyat daripada mereka yang belum bertunang. Oleh itu, demi memiliki keluarga yang bahagia di masa hadapan maka kita harus berwaspada dan mengikut batasan syarak berdasarkan ilmu dan kefahaman yang dipelajari daripada para alim ulamak.

*******

BAGAIMANA FAHAMAN TENTANG "TUNANG BERMAKSUD KEIZINAN DARIPADA KEDUA-DUA BELAH KELUARGA UNTUK KELUAR BERSAMA" ?

Fahaman ini banyak berleluasa di kalangan pemuda dan pemudi. Mereka menganggap bahawa apabila sudah bertunang maka sudah diizinkan oleh keluarga untuk keluar bersama-sama.

Akad pertunangan bukanlah bermaksud akad pernikahan. Perempuan yang dilamar masih lagi ajnabi (bukan mahram) kepada si lelaki. Oleh itu haram kepada si lelaki memegang atau menyentuh kulit perempuan tersebut. Haram juga bagi lelaki tersebut memandang perempuan dengan perasaan syahwat.

Pada hakikatnya, terdapat beberapa hikmah di sebalik suruhan Islam dalam bab pertunangan. Islam menyuruh umatnya bertunang untuk memulakan hubungan ikatan antara kedua-duanya. Antara hikmah pertunangan ialah kedua-dua belah pihak keluarga saling kenal mengenal antara satu sama lain. Tetapi perkenalan ini tetap mempunyai batasan syarak.

Ada di kalangan masyarakat yang mengenepikan batasan syarak ini lalu melakukan perbuatan mengikut hawa nafsu bukan berlandaskan ilmu dan kefahaman.

Ada juga di kalangan masyarakat yang terlalu syadid sehingga mengenepikan hikmah pertunangan sebagai contoh si lelaki tidak dibenarkan melihat wajah dan mengenali keluarga si perempuan (tunangnya). Mereka menyangkakan bahawa perbuatan tersebut dipuji oleh syarak padahal inilah salah satu daripada fahaman salah yang perlu diperbetulkan.

Perhatikan Usul 'Asyrin ke-16 yang disebutkan oleh Al-Imam Hasan Al-Banna di dalam kitab Risalah Ta'lim

و العرف الـخـاطئ لا يغير حقائق الألـفـاظ الـشـرعية بل يجـب الـتأكد من حـدود الـمعـانى الـمقصود بـهـا و الـوقـوف عـنـدها كـمـا يجـب الإحـتراز من الـخداع اللفـظـى فى كل نواحى الدنـيـا و الديـن . فـالـعـبرة بـالـمـســمـيـات لا بـالأســمـاء

Bermaksud : " Kebiasaan ( u'ruf ) yang salah tidak merubah hakikat lafaz - lafaz syariat bahkan wajib dipastikan batas makna yang dimaksudkan oleh lafaz - lafaz itu dan terhenti diatas pengertian yang dimaksudkan sahaja sebagaimana jua wajib berwaspada dari tertipu dengan perkataan - perkataan dalam semua bidang , dunia dan agama . ( Iktibar berdasarkan hakikat sesuatu yang dinamakan bukan pada nama )
Oleh itu, saya menyarankan kepada diri saya dan pembaca sekalian untuk beramal merdasarkan ilmu dan kefahaman yang diambil daripada para alim ulamak. Islam mengeji orang yang terlalu memudahkan urusan agama. Dan Islam juga mengutuk orang yang terlalu menyempitkan urusan agama.

Tetapi bersikaplah sederhana berdasarkan ilmu dan kefahaman kerana itu merupakan sikap yang terpuji di sisi syarak.

Wallahu'alam
Rujukan

1. Mughni Al-Muhtaj syarah Al-Minhaj karangan Al-Imam Khatib Syarbini

2. Fath Al-Qarib Al-Mujib syarah Matan Abi Syuja' karangan Al-Imam Ibnu Qasim Al-Ghazzi

3. Hasyiatan Qolyubi wa Umairah karangan Al-Imam Al-Qolyubi dan Al-Imam Umairah