Firman Allah dalam ayat berikut:
وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ (١١٨)إِلا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (١١٩)
Dan kalaulah Tuhanmu menghendaki, tentulah Dia menjadikan umat manusia semuanya umat yang satu. Tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat. Kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, dan untuk itulah Allah menciptakan manusia. ( Hud 11:118-119.)
Ketika Rasulullah SAW masih hidup lagi telah berlaku perselisihan pendapat di kalangan para sahabat iaitu peristiwa ketika mana Rasulullah SAW mengirimkan tentera untuk menyerang Bani Quraizah, Baginda berpesan:
“Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia bersolat Asar melainkan apabila sampai di kawasan Bani Quraizah”.
Kisah perbezaan pendapat para sahabat r.a. dalam menafsirkan dan melaksanakan arahan Rasulullah SAW ini masyur di dalam kitab-kitab hadis, perbezaan pendapat tersebut iaitu ada yang solat asar sebelum sampai di kawasan Bani Quraizah kerana sudah masuk waktu asar manakala sahabat lain menunaikan solat asar apabila sampai di kawasan Bani Quraizah sepertimana pesanan Rasulullah SAW walaupun hampir luput waktu asar. Kedua-dua ijtihad para sahabat yang berbeza itu tetap diakui kebenarannya oleh Rasulullah SAW. Begitu juga berkenaan perselisihan terhadap tawanan perang badar dan sebagainya.
Demikian juga selepas wafat baginda SAW, para sahabat Baginda SAW berselisih pendapat pada persoalan-persoalan furu’iyah. Tetapi perselisihan itu tidaklah membawa perpecahan hati, mengutuk, bermusuhan atau salah menyalahkan antara satu sama lain.
Pada zaman tabii’n Imam Az Zahabi menceritakan dalam kitabnya daripada Yunus As Sadafi katanya:
“ Aku belum pernah melihat orang yang berakal tinggi lebih dari Imam Syafie. Aku pernah bermujadalah dengannya mengenai satu masalah, kemudian kamipun berpisah dan tak lama selepas itu kami bertemu semula, lalu dia memegang tanganku, seraya berkata : “ Kita tetap bersaudara mara, walaupun kita tidak bersetuju di dalam sesuatu masalah”.
Imam Ahmad bin Hanbal pernah berselisih pendapat dengan gurunya, Ishak b. Rahawaih, namun sedikitpun tidak menghalangnya daripada memuliakan dan menghormati gurunya itu.
Khilaf/perselisihan pendapat di dalam masalah feqah merupakan perkara biasa kerana tuntunan keadaan, masa dan situasi yang dituntut mengikut keupayaan yang menjadi rahmat dan kemudahan kepada umat Islam. Salah satu contoh ialah berkaitan permasalahan batal wudhu’, persentuhan lelaki dan perempuan ketika mengerjakan tawaf dan haji yang bersesakan lelaki perempuan. Dalam keadaan ini muslim dituntut mengikut imam mazhab yang berdalilkan persentuhan lelaki dan perempuan yang mendatangkan syahwat sahaja yang membatalkan wudhu’ sebagai rahmat dan kemudahan daripada Allah SWT. Begitu juga dalam hal-hal lain mengikut situasi dan tuntunan keadaan yang dibenarkan syarak.
Daripada Ibn Abbas r.a. katanya : “ Bersabda Rasulullah SAW:
“Apa sahaja yang didatangkan kepada kamu daripada kitab Allah(Al-Quran), maka beramal dengannya wajib, tidak ada keuzuran bagi seseorang untuk meninggalkannya. Sekiranya tidak terdapat di dalam kitab Allah(Al-Quran), maka hendaklah beramal dengan sunnahku, Sekiranya tidak terdapat di dalam sunnahku, maka hendaklah kamu berpegang dengan pandangan(ijtihad) para sahabatku. Sesungguhnya para sahabatku umpama bintang-bintang di langit, mana-mana sahaja kamu ambil (untuk dijadikan pedoman), kamu akan dapat petunjuk dan perselisihan sahabatku adalah rahmat bagi kamu”.
(Imam Al-Baihaqi: Sunan Kubra),
Abu Nuai’m, di dalam kitab hilyatul auliya’daripada Abdullah b Abdul Hakam katanya: Aku pernah mendengar Imam Malik b Anas berkata:
“ Harun Ar Rasyid pernah berbincang denganku untuk menggantungkan kitab Al Muwattha’ di kaabah dan memaksa manusia menerima isi kandungannya”. Maka aku memprotes: “Jangan buat begitu, sesungguhnya para sahabat Rasulullah SAW telah berselisih pendapat dan mereka bertebaran di merata negeri. Setiap mereka adalah benar”. Maka berkata Harun Ar Rasyid: “ Semoga Allah sentiasa memberi taufik kepadamu, wahai Abi Abdillah”.
Juga Ibnu Saad meriwayatkan dariapada Al Waqidi melalui kitab Tabaqat Kubra memberi maksud yang sama sepertimana di atas iaitu permintaan khalifah Al Mansur terhadap Imam Malik B Anas.
Allah SWT berfirman :
“Allah SWT menghendaki untuk kamu kemudahan”. (Al Baqarah: 185)
“Allah SWT tidak menjadikan kesusahan ke atas kamu dalam agama”. ( Al Haj: 78)
Rasulullah SAW bersabda :
“ Aku diutuskan dengan membawa agama yang mudah lagi bertolak ansur”.
Ringkasan petikan :
Rahmat Allah di sebalik perbezaan Mazhab
Al Hafiz imam Jalaluddin As sayuti
Terjemahan : Ustaz Muhammad Fadli Ismail
No comments:
Post a Comment