Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Saturday, April 30, 2011

Hukum Doa Untuk Orang Bukan Islam

Doa adalah salah satu bentuk ibadat dalam Islam dan ia berperanan sebagai sikap untuk menzahirkan rasa tunduk dan rendah diri kepada Allah S.W.T. dan sebagai perantara untuk memohon pertolongan daripada Allah S.W.T.

Begitu juga doa adalah salah satu senjata orang Islam ketika dalam keadaan susah dan getir seperti dalam peperangan menentang orang kafir atau ketika kita diserang oleh mereka. Selain itu, kita digalakkan untuk mendoakan kebaikan sesama muslim agar kita semua sentiasa berada dalam naungan rahmat Allah S.W.T.

PERSOALAN

Adakah orang Islam dibenarkan untuk mendoakan kepada orang bukan Islam?

JAWAPAN : Dalam menjawab persoalan ini, para ulama’ telah meletakkan beberapa perbahasan seperti berikut :

1. HARAM – Gambaran doa :-
· Doa kepada orang bukan Islam yang telah meninggal dunia.
· Doa supaya mereka mendapat kebaikan di akhirat seperti syurga, keredhaan Allah dan sebagainya dalam keadaan mereka masih kafir ketika di dunia.

Ini jelas dengan dalil-dalil di bawah :-

Pertama : Al-Quran

Maksud firman Allah :-
Tiadalah sepatutnya bagi nabi dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahwasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka jahanam. ( Surah At-Taubah 113 )

Berdasarkan ayat ini, jelaslah bahawa Allah S.W.T. melarang Nabi dan orang beriman mendoakan kebaikan kepada orang kafir yang telah meninggal dunia. Ini kerana Allah sama sekali Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mensyirikkan Allah seperti mana firmanNya dalam Surah An-Nisa’ :

Maksud firman Allah :-
Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan dia mengampuni dosa yang selain syirik bagi siapa yang dikehendaki-Nya. barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, Maka Sesungguhnya ia Telah tersesat sejauh-jauhnya.(Surah An-Nisa’ ayat 116)

Begitu juga keadaan yang berlaku kepada Nabi Ibrahim, apabila Allah melarangnya daripada mendoakan dan meminta keampunan bagi ayahnya yang telah jelas kafir seperti firman Allah dalam surah At-Taubah:-

Maksud Firman Allah :-
Dan permintaan ampun dari Ibrahim (kepada Allah) untuk bapaknya tidak lain hanyalah Karena suatu janji yang Telah diikrarkannya kepada bapaknya itu. Maka, tatkala jelas bagi Ibrahim bahwa bapaknya itu adalah musuh Allah, Maka Ibrahim berlepas diri dari padanya. Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang yang sangat Lembut hatinya lagi Penyantun.( Surah At-Taubah ayat 114)

Kedua : Hadis Nabi

لَمَّا حَضَرَتْ أَبَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ طَالِبٍ الْوَفَاةُ جَاءَهُ أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ وَعَبْدَ اللَّهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدَ عِنْدَهُ الْمُغِيرَةِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى بْنَ أَبِي أُمَيَّةَ بْنِ لِأَبِي طَالِبٍ يَا عَمِّ قُلْ لَا إِلَهَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَشْهَدُ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو إِلَّا اللَّهُ كَلِمَةً بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ يَا أَبَا طَالِبٍ جَهْلٍ وَعَبْدُ اللَّهِ الْمُطَّلِبِ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ أَتَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ عَبْدِ وَسَلَّمَ يَعْرِضُهَا عَلَيْهِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ قَالَ أَبُو طَالِبٍ آخِرَ مَا وَيَعُودَانِ بِتِلْكَ الْمَقَالَةِ حَتَّى الْمُطَّلِبِ وَأَبَى أَنْ يَقُولَ كَلَّمَهُمْ هُوَ عَلَى مِلَّةِ عَبْدِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَقَالَ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ مَا لَمْ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَا وَاللَّهِ تَعَالَى فِيهِ مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ أُنْهَ عَنْكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ ما كان للنبي وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ.

Ertinya : Ketika menjelang kematian Abu Thalib, datanglah Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam dan didapati di samping Abu Thalib ada Abu Jahal bin Hisyam dan Abdullah bin Abi Umayyah bin Mughirah. Nabi shollallahu ’alaih wa sallam bersabda kepada Abu Thalib: “Pamanku, ucapkanlah Laa ilaha illa Allah, suatu kalimat yang aku akan bersaksi di hadapan Allah ta’aala untuk melindungimu”. Maka Abu Jahal dan Abi Ummayyah berkata: “Hai Abu Thalib, apakah engkau tidak suka dengan agama nenek-moyang kita Abdul Muthallib?” Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam terus mengajak Abu Thalib mengucapkan kalimat tauhid. Dan kedua orang itupun terus mengucapkan kalimat mereka. Sehingga akhir ucapan Abu Thalib adalah ucapan mereka bahwa ia tetap mengikuti agama Abdul Muthallib (menyembah berhala/agama kemusyrikan) dan ia enggan mengucapkan Laa ilaha illa Allah. Maka bersabda Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam: “Demi Allah Ta’ala, akan kumintakan ampunan Allah Ta’ala atasmu selagi Allah Ta’ala tidak melarangnya… lalu Allah Ta’ala menurunkan surah At-Taubah ayat 113.”


ما كان للنبي وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ

Tiadalah sepatutnya bagi Nabi shollallahu ’alaih wa sallam dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah Ta’ala) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahwasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni neraka jahanam.” (QS At-Taubah ayat 113) - (HR Bukhary 5/146)

Hadis di atas jelas menunjukkan Allah S.W.T. melarang Nabi S.A.W. memohon keampunan kepada mereka yang kafir kepadaNya walaupun mereka di kalangan kaum kerabat baginda sendiri.

Ketiga : Para Ulama’
Imam ibnu Hajar Al-Haitami menulis dalam kitabnya Tuhfatul Muhtaj :-

حرم الدعاء بأخروي لكافر، وكذا من شك في إسلامه، ولو من والديه

Ertinya : Haram berdoa berkenaan apa-apa urusan berkaitan akhirat untuk orang bukan Islam, demikian bagi mereka yang terdapat syak pada status Islamnya walau mereka itu ibubapanya.

2. HARUS - Gambaran doa :-
· Mendoakan supaya mereka diberikan hidayah oleh Allah S.W.T.
· Kecelakaan dan kebinasaan sekiranya mereka jelas menentang Islam (kafir harbi).

Pertama : Hadis Nabi :-
Imam Bukhari telah meletakkan satu bab membicarakan doa kepada orang musyrikin dengan hidayah semoga masuk Islam.

بَابُ الدُّعَاءِ لِلْمُشْرِكِينَ بِالْهُدَى لِيَتَأَلَّفَهُمْ

Bab berdoa untuk orang kafir musyrik untuk mendapat hidayah agar dijinakkan hati mereka.

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ حَدَّثَنَا أَبُو الزِّنَادِ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ قَالَ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَدِمَ طُفَيْلُ بْنُ عَمْرٍو الدَّوْسِيُّ وَأَصْحَابُهُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ دَوْسًا عَصَتْ وَأَبَتْ فَادْعُ اللَّهَ عَلَيْهَا فَقِيلَ هَلَكَتْ دَوْسٌ قَالَ اللَّهُمَّ اهْدِ دَوْسًا وَأْتِ بِهِمْ

Ertinya : Telah bercerita kepada kami Abu Al Yaman telah mengabarkan kepada kami Syu'aib telah bercerita kepada kami Abu Az Zanad bahwa Abdur Rahman berkata; Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata: Thufail bin 'Amru Ad-Dausiy dan para sahabatnya mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam seraya berkata: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya suku Daus telah ingkar kepada Allah dan enggan masuk Islam, untuk itu mohonlah kepada Allah agar mereka dibinasakan". Atau dikatakan kepada Beliau; "Suku Daus telah binasa". Maka Beliau berkata: "Ya Allah, tunjukilah suku Daus dan berikanlah petunjuk kepada mereka"(Riwayat Al-Bukhari )

Begitu juga dalam hadis yang sohih riwayat al-Nasai dan Abu Daud, sahabat Nabi s.a.w pernah menjampi untuk seorang gila yang bukan muslim dengan Surah al-Fatihah sehingga sembuh.Kemudian Ketua kabilah lelaki itu memberikan kepada sahabah berkenaan 100 ekor kambing. Nabi s.a.w bersabda kepada sahabah tersebut: “Makanlah, selama ini orang memakan dari jampi yang batil, engkau memakan dari jampi yang sebenar”.

Jampi adalah sebahagian dari doa kepada Allah. Hadis ini jelas menunjukkan dibolehkan mendoakan kesembuhan dan kesihatan kepada orang kafir.

Dalam kitab sirah Nabawiyyah terdapat kisah masuk Islamnya Umar bin Khattab Radhiyallahu ’anhu. Ternyata sebelum beliau memperoleh hidayah iman dan Islam Rasulullah SAW pernah memohon kepada Allah SWT agar salah seorang dari dua ketua musyrikin kota Makkah memperoleh hidayah. Doanya seperti dalam hadith di bawah ini:

عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ ِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ

Ertinya : Dari Ibnu Umar Radhiyallahu ’anhu bahawasanya Rasulullah SAW telah berdoa: “Ya Allah, muliakanlah Islam dengan sebab kecintaan dua lelaki kepadaMu, yaitu dengan sebab ‘Amr bin Hisyam (Abu Jahl) atau dengan sebab ‘Umar bin Khattab.” (Sunan At-Tirmidz )

Penutup

Prof. Dr Saed Ahmad Al-Masir, pensyarah Universiti Al-Azhar pernah menyebutkan :-

وللتوفيق بين الموقفين نقول‏:‏ إن لكل مقام مقالًا، وحيث تكون الأمور هادئة فالدعاء بالهداية أولى،‏ أما في وقت المعركة وأثناء الهجوم أو الدفاع‏،‏ فالدعاء عليهم هو مقتضى الحال‏.

Ertinya: Bagi titik pertemuan diantara dua pendirian ini kami mengatakan : Sesungguhnya setiap kedudukan ada baginya rencana, dan sekira-kira semua keadaan adalah tenang, maka doa agar mendapat hidayah adalah diutamakan. Adapun pada waktu perang dan semasa menyerang atau mempertahankan diri, maka doa keburukkan keatas mereka merupakan kondisi yang sesuai.

Kesimpulannya, doa kepada orang kafir dibolehkan dalam perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepadanya iaitu supaya dia diberikan hidayah oleh Allah S.W.T. Hal ini menunjukkan betapa besarnya rahmat Allah kepada hambanya, di samping meletakkan beberapa panduan dalam pergaulan antara orang Islam dan bukan Islam.



(Dipetik Dari Web PMRAM)

2 comments:

  1. salam, bagaimana pula dengan hukum mendoakan kecelakaan terhadap musyrikin... doanya berbunyi lebih kurang begini "Ya ALLAH, kau binasakanlah amerika, zionis dan seluruh musyrikin", musyrikin bermaksud kafir zimmi dan kafir harbi... saya sokong untuk kecelakaan kafir harbi, tapi saya juga sedih sebab punya teman bukan islam yang baik, tidak salah kan mendoakan mereka diberikan petunjuk selagi mereka hidup... harap boleh beri lebih penjelasan atau link2 yang berkaitan... terima kasih... wALLAHualam...

    ReplyDelete
  2. Tidak salah mendoakan kecelakaan kepada kafir yang jelas2 menentang Islam dan secara terang2an menyerang umat Islam... Sedangkan di dalam Islam ada qunut nazilah yang terang2 doanya adalah untuk kejatuhan dan kecelakaan yang ditujukan buat org kafir yg menyerang dan menghina Islam... Wallahua'lam...^_^

    ReplyDelete