Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Monday, April 25, 2011

Umat Islam Terbahagi Kepada 73 Puak, Hanya Satu Puak Sahaja Yang Diterima

Kebanyakan kita salah faham mengenai Islam. Bukan orang bukan Islam sahaja yang salahfaham mengenai Islam, manakala orang yang mengaku Islam juga turut salahfaham yang menyebabkan haru biru.

Atas salahfaham inilah umat Islam di negara kita buat mudah mengenai Islam sehingga ada antara mereka menganggap agama Islam dengan agama lain sama sahaja, sedang Allah SWT telah menyatakan hanya Agama Islam sahaja yang diterima. Bermakna lain lain agama ditolak seratus peratus.

mengapa boleh jadi macam itu. Ia tidak lain dan tidak bukan kerana ”ulamak” . Lebih lebih lagi ulamak adalah pewaris para nabi difahami oleh kebanyakan umat Islam sejak dahulu hingga kini.

Ulamaklah segala galanya. Jika ulamak kata ”iya” sudah tentu umat Islam turut membenarkan. Apabila ulamak kata ”tidak” umat Islam turut membenarkan tanpa ambil kira bahawa ulamak itu terbahagi kepada dua. Satu puak yang ”jahat” dan satu puak lagi yang ”baik”.

Status inilah yang harus kita kenalpasti. Jika kita gagal mengenal pasti sudah barang tentu kita berada dipihak Islam yang tidak diterima oleh Rasulullah SAW yang mana ini telah dijelaskan bahawa umat Islam terbahagi kepada 73 puak.

Daripada 73 puak itu hanya satu sahaja yang diterima oleh Rasulullah SAW keislamannya iaitu mereka yang mengikut ajaranNya. Manakala yang tidak ikut ajaranya berada dipihak 72.

Ulamak jahat juga seorang Islam, tetapi Islamnya adalah Islam yang tidak diterima oleh Rasulullah SAW.

Inilah yang membuat kita keliru sehingga masih ada pendapat yang mengatakan orang Melayu semuanya Islam. Kita tidak nafi mereka semuanya. Bagaimana kalau dia masuk agama kristian? Adakah dia Islam?

Dia adalah Melayu- Melayu kristian. Lainlah jika dia seorang Ulamak. Ulamak jahat sekalipun mereka tetap Islam, tetapi Islamnya tidak diterima oleh RasulullahSAW kerana menyeleweng dan menjual agama dengan harga yang sedikit.

Melayu tetap Melayu walaupun masuk kristian, tetapi dia adalah ”kafir”. Kafir tidak tertakluk pada bangsa seseorang. Orang Arab ada yang kafir. Demikian juga orang barat ada juga Islam.

Yang menghairankan kita ada pendapat mengatakan barat itu kafir, sedangkan tidak semuanya kafir. Ada yang Islamnya. Jadi mengatakan Islam dan Barat juga suatu yang amat mengelirukan.

Apabila sebut Islam dan barat tergambar difikiran kita bahawa itu antara Islam dan kafir. Pada hal semua itu tidak betul malah membuat kita salahfaham sehingga hari ini. Demikian juga apabila sebut sahaja Islam tergambar difikiran kita ia adalah yang diredhai oleh Allah.

Pada hal Islam itu terbahagi kepada 73 Puak. Hanya satu puak sahaja yang diredhai oleh Allah, iaitu yang mengikut ajaran Rasulullah SAW. Allah mengharamkan riba. Jika ada yang menyamakan riba dengan jual beli mereka itu jelas dan nyatakan menolak ajaran Rasulullah SAW.

Sesiapa yang menolak ajaran yang disampaikan itu, maka mereka terkeluar daripada puak yang satu. Apabila mereka terkeluar sudah barang tentu mereka berada dipihak puak yang lain. tetapi mereka tetap umat Islam – umat Islam yang tidak mendapat keredhaan daripada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment