Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Tuesday, April 19, 2011

Renungan Kata-Kata Orang Yang Bertaqwa

Saidina Abu Bakar as-siddiq

- Sesunguhnya seorang hamba itu bila merasa ujub kerana suatu perhiasan dunia, nescaya Allah akan murka kepadanya hingga dia melepaskan perhiasan itu.
- Semoga aku menjadi pohon yang ditebang kemudian digunakan.
- Dia berkata kepada para sahabat
” Sesunguhnya aku telah mengatur urusan kamu, tetapi aku bukanlah orang paling baik di kalangan kamu maka berilah pertolongan kepadaku. Kalau aku bertindas lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng maka betulkan aku”

Saidina Umar Ra
- Jika tidak kerana takut kepada Allah nescaya tidak akan dapat dilihat kemarahannya dan barangsiapa takut pada allah, tidak sia-sia apa yang dia kehendaki.
- Wahai Tuhan, janganlah Engkau jadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di atas tanganku.
Wahai Tuhanku, umurku telah lanjut dan kekuatanku telah lemah. Maka genggamkan (matikan) aku untukMu bukan untuk manusia.

Saidina Ali KWJ
- Cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu.
Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai.
- Hendaklah kamu lebih memperhatikan tentang bagaimana amalan iti diterima daripada banyak beramal, kerana sesungguhnya terlalu sedikit amalan yang disertai Taqwa. Bagaimana amalan itu hendak diterima?
- Janganlah seseorang hamba itu mengharap selain kepada Tuhannya dan janganlah dia takut selain kepada dosanya.
- Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tidak ada perhatian untuknya.

Suffian As Thauri
- Tidak ada ketaatan bagi kedua ibu bapa pada perkara syubhat
- Sesungguhnya seorang lelaki itu berharta bila dia zuhud di dunia dan sesungguhnya seorang itu adalah fakir bila dia gemar pada dunia
- Menuntut ilmu lebih utama daripada solat sunat

Imam Syafie RH

- Barangsiapa menghendaki akhirat wajib baginya ikhlas pada ilmu (menuntut ilmu bukan kerana Sijil,Diploma,Ijazah)
- Tidak ada sesuatu yang lebih indah pada ulama kecuali dengan kefakiran dan mencukupi dengan apa yang ada serta redha dengan keduanya.
- Hendaklah kamu berilmu pengetahuan sebelum kamu menjadi ketua, sebab sesudah kamu menjadi ketua, tidak ada jalan lagi bagimu unuk mencari pengetahuan.
- Orang yang berakal itu adalah orang yang akalnya adapat mengawal segala sifat-sifat mazmumah (sifat buruk)
- Barangsiapa yang menyukai bila Allah menutupinya dengan kebaikan maka hendaklah dia bersangka baik terhadap manusia.

Imam Malik RH

- Ilmu itu bukanlah dengan membanyakkan riwayat tetapi ilmu itu adalah cahaya yang Allah letakkan dalam hati manusia
- Apabila seseorang itu memuji dirinya maka hilanglah cahayanya
- Wajib bagi orang yang menuntut ilmu untuk memiliki kebesaran ketenangan dan ketakutan.

Imam Abu Hanifah

- tidak sekalipu aku solat kecuali aku doakan untuk guruku Hammad dan juga mereka yang pernah mengajarku serta mereka yang pernah aku ajar iaitu murid-muridku
- Telah sampai berita kepadaku, bahawa tidak ada yang lebih mulia daripada seorang alim yang warak.

Imam Ahmad

- janganlah kamu mengambil ilmu daripada orang yang mengambil benda dunia di atas ilmunya.

Luqmanul Hakim

- ”Wahai anakku, dampingilah selalu para ulama dan jangan engkau banyak berdebat dengan mereka agar jangan dibenci oleh mereka”

- Ambilah dari dunia sekadar keperluan dan perbelanjaan kelebihan hasil usahamu untuk akhirat. Dunia jangan ditolak semua agar engkau tidak menjadi orang yang menunpang hidup pada orang lain tanpa membalas apa-apa yang menyusahkan orang itu”

-Berpuasalah selalu untuk menundukkan nafsumu, tetapi jangan sampai meletihkan badan sehingga merusak solatmu kerana solat lebih utama dari puasa” - Janganlah engkau duduk berteman dengan orang yang jahil, sombong dan jangan didekati orang yang bermuka dua (talam dua muka or munafik or hipokrit)

No comments:

Post a Comment