Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Monday, April 25, 2011

Melawan Nafsu Dan Syaitan

Selepas berlaku satu peperangan, Rasulullah s.a.w pernah berkata, “kita baru sahaja lepas daripada satu peperangan kecil.” Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w menjadi hairan lalu bertanya, “apakah perang kecil yang telah berlaku itu? Bukankah ramai jiwa yang melayang kerana peperangan itu ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab, ”ya, itu adalah satu peperangan kecil. Kita akan menghadapi satu peperangan yang lebih besar iaitu perang melawan hawa nafsu yang sentiasa menggoda diri”.

Seperti yang kita semua maklum, peperangan terhadap nafsu itu adalah peperangan besar dan lebih sukar kerana musuh yang diperangi itu tidak kelihatan. Ia berada dalam diri kita dan bila-bila masa sahaja boleh menyerang sekiranya kita lalai untuk mengawas dan mendidknya.

Fiman ALLAH s.w.t:
”sesungguhnya nafsu(mazmumah) itu sentiasa mengajak kepada kejahatan.”(Yusuf: 53)

Jadi nafsu yang terletak di hati ini adalah musuh yang tidak berhenti-henti digunakan oleh syaitan untuk merosakkan manusia secara halus. Namun demikian, tidaklah bererti nafsu itu tidak berguna langsung kepada kita. Ia merupakan pendorong yang menggalakkan kita berusaha mencapai sesuatu matlamat. Kita sebagai manusia berusaha sedaya mungkin untuk mencapai matlamat dengan dorongan nafsu tadi. Matlamat pula, ada yang diredhai Allah dan pula yang tidak diredahi Allah.

Oleh hal yang demikian, kita sebagai hamba Allah hendaklah sentiasa mengendali nafsu agar sentiasa menurut jalan yang diredhai oleh Allah. Kita memohon kepada Allah s.w.t agar kita dibimbing-Nya ke jalan yang benar. Jika Allah tidak membimbing kita maka datanglah syaitan menggoda dan mempengaruhi kita

Firman ALLAH:
”sesungguhnya syaitan itu bagi manusia adalah musuh yang sangat nyata”
(Yusuf: 5)

Nafsu dan syaitan bekerjasama untuk merebut tempat di hati setiap manusia. Bila hati sudah ditawan, manusia bukan lagi mengikut jalan Allah dan Rasul tetapi mengikut kehendak nafsu dan syaitan. Itulah sebenarnya yang dicita-citakan oleh kedua-dua musuh batin ini. Mereka mahu mencorakkan hati manusia dengan sifat mazmumah, contohnya sombong, hasad dengki, ujub, riak, cintakan dunia, takut mati, dendam, tamak haloba, malas beribadah,dan banyak lagi.

Dengan itu, kita perlu mencari jalan untuk menewaskann rancangan jahat itu. Peperangan inilah yang dinamakan mujahadah atau melawan nafsu dan syaitan. Jalan untuk menewaskan syaitan ialah dengan cara menundukkan nafsu. Didik nafsu supaya ia tunduk dan patuh pada syariat Allah s.w.t.

Disebut di dalam kitab-kitab muktabar bahawa antara jalan untuk mendidk nafsu itu ialah dengan berlapar. Ini disabdakan Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

”perangilah nafsu kamu dengan berlapar dan dahaga kerana pahalanya adalah seperti orang yang berjihad di jalan Allah dan bahawa tidak ada amalan yang lebih disukai Allah selain daripada berlapar dan dahaga”

Oleh kerana susah dan berat melawan hawa nafsu maka hendaklah kita lakukannya dengan bersunguh-sungguh hingga lahir akhlak yang terpuji dalam diri kita. Insya-allah, dengan berjuang melawan hawa nafsu, membuat latihan-latihan jiwa dan kerohanian serta menambah ibadah sunat diharap dapat melahirkan sifat-sifat yang terpuji dan seterusnya membentuk sifat mahmudah dalam diri kita dan menjadi pakaian dan perhiasan diri kita sehari-hari.

~Mara mujahid dan mujahidah menuju Jannah~

 ~Buku: Penawar Bagi Hati~

No comments:

Post a Comment