Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Wednesday, April 20, 2011

Beribadah Seolah-Olah Melihat Allah

Aliran Muhammad bin Muhammad bin Muhammad al-Ghazali yang menekankan pendekatan lembut terhadap pelaku dosa adalah satu hikmah, begitu juga Ibnul Qayyim yang bertindak sebaliknya. Pendekatan al-Ghazali melahirkan perasaan mengharap dan yakin yang tinggi terhadap kemurahan Allah SWT, sedangkan aliran Ibnul Qayyim membentuk ketakutan yang tinggi sekaligus menakutkan jiwa-jiwa untuk melakukan dosa.

Al-Ghazali dalam Mukasyafah al-Qulub menitipkan kemurahan Allah SWT yang begitu banyak mengampuni kesalahan dan dosa yang dilakukan seseorang hamba. Ia merupakan satu pendekatan dakwah yang sangat baik untuk orang yang baru menjejakkan kaki ke alam taubat, manakala inzar dan peringatan keras Ibnul Qayyim sangat sesuai untuk orang yang sudah lama berada dalam dunia tasawuf.

Abu Bakar melahirkan perasaan takut terhadap balasan Allah SWT dengan berkata: Aku lebih senang menjadi selembar rambut yang menempel pada tubuh hamba sahaya yang beriman. Dalam ungkapan lain, beliau dengan penuh kesedaran berkata: Demi Allah, rasanya aku ingin menjadi sebatang pohon yang dimakan serangga dan kemudian ditebang.

Umar pun sebegitu keinsafannya. Beliau dengan khusyuk melafazkan: Semoga aku menjadi rerumputan hijau yang dimakan haiwan. Uthman pula berkata: Seandainya aku ini berdiri di antara syurga dan neraka, sedangkan aku tidak tahu ke mana akan aku dicampakkan, maka aku lebih rela untuk menjadi debu sebelum ditentukan kedudukanku.

Abu Ubaidah menyayatkan hati apabila telus menyatakan: Rasanya aku ingin menjadi domba sahaja kemudian disembelih oleh keluargaku lalu mereka memakan dagingku dan menikmati kuahnya. Malah digambarkan ketakutan dan kekhusukan yang dimiliki Umar dan Ibnu Abbas, mereka asyik dan kerap menangis sehingga nampak aliran bekas di bawah matanya.

Hassan al-Basri adalah contoh orang yang sangat dekat dengan Allah SWT. Wajah beliau tampak seolah-olah baru sahaja pulang dari tanah perkuburan setiap masa kerana sentiasa takutkan Allah SWT. Mereka benar-benar merasakan Allah SAW sangat rapat dengan mereka, malah lebih dekat daripada urat leher mereka sendiri. Mereka mencapai tahap ihsan yang sentiasa merasakan mereka berada di bawah pemerhatian Tuhan mereka dan mereka sendiri seolah-olah dapat melihat Allah SWT.

Thinah al-Khabal adalah keringat penduduk neraka. Al-Ghauthah pula mata air yang mengalir daripada kemaluan pelacur yang bau kemaluan mereka membuatkan penduduk neraka terasa muak. Suasana padang mahsyar yang padat dengan bau busuk pelaku maksiat yang duduk berhimpitan dalam keadaan telanjang sangat menggerunkan. Apabila mengingatkan soal ini, maka bagaimanakah hati orang yang dekat dengan Allah SWT boleh tenang dan tenteram?

Rabi’atul Adawiyah pula membawa konsep kecintaan kepada Allah SWT. Ada beliau bersya’ir:
“Semua orang beribadat kerana takutkan neraka, Dan mereka merasakan pembebasan daripada api neraka sebagai satu keberuntungan yang besar,
Atau mereka (beribadat) kerana inginkan syurga, Berada di istana dan meminum air mata salsabila
Aku pula beribadat bukan kerana syurga dan takutkan neraka, Aku tidak mahu kasih sayangku ditukar ganti”

Wali sufi wanita ini dikatakan pernah membawa sebaldi air dan seunggun api di kedua-dua tangannya. Beliau menyatakan ingin membakar syurga dan memadamkan neraka supaya orang tidak beribadat kerana inginkan syurga dan takutkan neraka. Beliau termasuk kalangan arif billah, yang mengenal Allah SWT segenap jiwa raganya sehingga menyebabkan tiada lagi cinta dalam dirinya selain cinta yang terpecah daripada kecintaan yang satu itu.

Kebaikan itu adalah baik budi pekerti, sedangkan dosa itu apa yang bergetar dalam hati dan mebuatkan kita malu apabila ia diketahui orang lain. Orang yang mencari cinta Allah SWT terbakar jiwanya sehingga jiwanya menjadi tidak menentu apabila mengingatkan dosa-dosa lampau. Mereka juga tidak tenteram dengan ibadatnya yang disangka sedikit meskipun banyak pada pandangan umum sebenarnya. Mereka merasakan diri mereka munafik dan berdosa besar apabila sedikit tersilap walhal itu bukanlah satu kesilapan buat orang yang umum.

No comments:

Post a Comment