Photobucket

Semaikan Kecintaan Kepada Allah

Wednesday, June 22, 2011

Tabligh Dan PAS Bersatu? Boleh Ke???

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين


Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarokatuh…

Pada malam Rabu yang penuh barokah ini marilah kita sama-sama memanjatkan kesyukuran kepada Allah swt kerana atas nikmat dan kurnianya masih lagi kita diberi pinjaman nyawa dan masih lagi menikmati dua nikmat terbesar iaitu nikmat Iman dan Islam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, kerana hasil titik peluh dan perjuangan Baginda barulah hari ini kita sama-sama dapat menikmati dua nikmat terbesar ini iaitu nikmat Iman dan Islam.

Sebelum daripada post ini ditulis, saya telah melayari beberapa laman web bagi mengetahui isu-isu semasa yang terjadi di dalam negara kita ini. Sebenarnya kita sebagai umat Islam turut dituntut supaya mengambil berat akan urusan atau apa yang berlaku kepada ummat Islam sekarang ini bukan sekadar beruzlah semata-mata. Satu hadis Rasulullah saw yang bermaksud :
"Barang Siapa Yang Tidur Nyenyak Dan Tidak Mengambil Peduli Urusan Umat Islam, Maka Ia Bukan Dari Golongan Mereka."(Hadith Riwayat al-Baihaqi dalam 'Shuab al-iman', at-Tabari, Abu Nu'aim dalam 'Hilyah' dan al-Hakim)

Oleh sebab itulah tidak dapat tidak, kita perlu untuk mengetahui isu-isu semasa yang terjadi terhadap ummat Islam pada masa kni tidak kira di luar negara juga di dalam negara dan tidak kira daripada masalah politik, ekonomi dan juga sosial.

Baiklah kembali kepada tajuk yang diberikan diatas. Ketika sedang asyik mencari isu-isu semasa di dalam internet, mata saya tertangkap kepada sebuah tulisan yang saya kra agak menarik untuk dibaca dan dikongsikan bersama. Tajuk postnya ialah "Bolehkah PAS dan Tabligh bersatu?". Apa first impression anda apabila terbaca tajuk di atas??? Bolehkah PAS dan Tabligh bersatu sedangkan fikrah mereka jauh berbeza? Tetapi saya tertarik dengan pandangan yang dikemukakan oleh penulis blog tersebut. Di bawah ini saya copy balik apa yang ditulis oleh penulis blog berkenaaan.


Bolehkah PAS dan Tabligh bersatu?



Alhamdulillah Muktamar PAS kali ni selesai sudah.Tahniah dan takziah kepada yang menang.Tak perlu timbul isu pecah undi, pengkhianat dan pertembungan ulama dan profesional.Ini kerana biar siapa pun yang menang, dasar PAS tetap ditentukan oleh Majlis Syura Ulama yang diketuai Mursyidul Am dibantu oleh Timbalannya dan ahli majlis Syura yang lain.Inilah konsep kepimpinan ulama yang harus difahami oleh semua pejuang jamaah PAS.

Syukur juga dapat bertemu sahabat2 seperti Abg Zulkhairi, Us Hasbullah, Us Aminurrasyid, Us Razak Tantawi, Us Jijo, Along n Angah, Piji, Syaikh Ubaid, Us Hairul Nizam, Us Nazri, Us Asri, Juzaili, Asim,Us Halim,Salman Maskuri,Asyraf,Shahruz Zaman dan ramai lagi termasuk yang tak dapat dilupakan sahabat dunia akhirat Dr Azrul Azlan Iskandar Mirza.Sempat juga bermesra dengan Ketua Dewan Ulama PAS Kedah waktu hujan tadi.

Saya tak berminat nak bahas panjang tentang pemilihan dan muktamar.Cuma saya berminat dengan sebuah surat(macam surat layang lak) yang mengatakan PAS dan Tabligh boleh bersatu.Saya tak mahu mempertikaikan niat penulis surat tersebut dan apa tujuan dia.Cuma saya nak hurai sedikit boleh atau tidak PAS dan tabligh bersatu atau paling tidak dapat bekerjasama.

Tabligh dalam bayan2 mereka tidak pernah menyentuh soal politik.Itu saya boleh terima kerana Gerakan Tabligh adalah internasional dan tak terikat dengan isu2 setempat.Cuba apa yang saya ingin persoalkan di sini apakah ahli Tabligh di Malaysia mengundi PAS.Kalau mereka tak mengundi, ini adalah satu kerugian kepada gerakan Islam.Jika ada di antara mereka yang mengundi UMNO itu saya rasakan mereka telah mengkhianati perjuangan Islam khususnya pemgamalan Sunnah yang mereka perjuangkan.Sunnah yang terbesar adalah pengamalan hukum jenayah Islam.UMNO tak pernah memperjuangkan perkara ini.Malah pengamalan individu seperti menutup aurat pun UMNO memandang sepi.Apa maknanya sunnah yang diperjuangkan oleh Tabligh kalau perkara ini dipandang remeh oleh mereka.

Seperkara lagi yang perlu disentuh, ahli jemaah tabligh cukup tekun dengan "bayan" mereka. Tetapi hanya segelintir yang megikuti kuliah fardu Ain oleh para tok Guru di Masjid, surau dan pondok-pondok pengajian.Niat murni mereka untuk berdakwah amat dipuji.Tetapi bagaimana hendak berdakwah sekiranya Islam tak difahami sepenuhnya.Islam bukan sekadar solat, puasa, zakat, haji, bersiwak, berserban dan berjubah.Tapi Islam adalah syumul merangkumi perkara akidah, tasawuf, ibadah, muamalah, munakahat, jinayat, pemerintahan dan sebagainya.

Saya percaya bahawa Tabligh dan PAS yang dipimpin oleh Majlis Syura masing2 mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk mendaulatkan Islam.Saya juga percaya ahli syura kedua2 jemaah ini memahami bahawa tidak ada jurang antara PAS dan Tabligh.Masalahnya adalah ahli2 bawahan kedua2 jemaah ini.Alangkah eloknya sekiranya ahli PAS dapat keluar berdakwah bersama jemaah Tabligh untuk menghayati sunnah2 yang kadangkala dipandang remeh oleh mereka yang mengaku berjiwa haraki.Manakala ahli Tabligh menyokong usaha PAS mendapatkan kuasa untuk melaksanakan Islam dengan sekurang-kurangnya memberi undi kepada PAS dalam pilihanraya.

Akhir kata saya menyeru kepada seluruh umat Islam agar bukan hanya bersemangat semata2 untuk menegakkan Islam.Jangan hanya mengaku haraki tapi dada kosong daripada ilmu2 Islam. Dan apa yang paling penting peranan ulama dan tok guru agama hatta guru KAFA harus dimartabatkan.Jangan kerana perkara remeh temeh kita mengeluarkan kenyataan yang berunsur biadap kepada ulama seperti mengatakan "Apa jasa Ustaz A kepada parti kita?" Belajarlah untuk beradap dengan para ulama.Dan di sinilah pentingnya peranan guru yang mursyid.Siapa yang berjumpa dengan guru mursyid teruslah menjadi khadam kepada mereka seperti kata Syeikh Ali al-Khawwas ra:

"اذا سئل احدكم عن شيخه فليقل كنت خادمه ولا يقل كنت صاحبه فان مقام الصحبة عزيز

Maksudnya:Jika ditanya salah seorang kamu tentang guru kerohaniannya Maka katakanlah Aku adalah khadamnya.Dan jangan mengatakan aku adalah temannya.Kerana kedudukan as-Suhbah (teman) adalah kedudukan yang tinggi"

Mohd Amir Md Azmi an-Naqsyabandi,
Bandar Teknologi Kajang.

************************************ 

Komentar saya : Saya memang bersependapat dengan penulis blog berkenaan. Kheir saja jika usaha dakwah tabligh itu tidak dicampuri dengan urusan-urusan politik kerana ianya bertujuan menarik semua golongan tidak kira apa pun pandangan politik mereka. Hal ini kerana saya pernah mendengar satu kenyataan yang cukup releven daripada ceramah yang disampaikan oleh ketua Lajnah Tarbiyyah PAS Pusat. 

Beliau mengatakan bahawa bukanlah caranya untuk kita menarik orang masuk PAS dengan mengajak mereka secara tiba-tiba untuk masuk dalam PAS. Hal ini kerana, apabila mereka tidak faham akan tuntutan-tuntutan yang dikehendaki oleh Islam, maka mereka akan lebih jauh dan melarikan diri daripada PAS. Seeloknya adalah apabila ingin mengajak manusia kembali kepada perjuangan Islam yang pertama sekali yang perlu kita betulkan adalah sembahyang mereka. Bukanlah bermaksud sembahyang seperti mana yang sering mereka lakukan. Tetapi maksud sembahyang yang hendak disampaikan oleh Ustaz ini adalah sembahyang dengan berasaskan ilmu. Kita terangkan tafsir surah al-Fatihah, kita suruh mereka khusyuk dalam sembahyang. (Tambahan dari penulis : Lepas itu, insyaAllah jika mereka memahami khusyuk dalam solat mereka, pasti mereka akan tahu peri pentingnya ilmu-ilmu Islam.) Oleh sebab itu, ini akan membuatkan mereka mengetahui apa tuntutan-tuntutan yang dituntut di dalam Islam yang syumul, maka dengan sendirinya mereka akan masuk PAS. Itulah antara ucapan yang diucapkan oleh Ketua Lajnah Tarbiyyah PAS Pusat. Oleh itu, sebenarnya usaha golongan Tabligh ini, dalam sedar ataupun tidak memberi kelebihan kepada PAS juga.

Cuma malangnya ada segelintir daripada mereka yang berada di dalam gerakan tabligh ini yang mungkin tersalah faham akan gerakan Tabligh ini sehinggakan mereka mengatakan tiada politik yang berasaskan Islam pada masa kini dan yang sewaktu dengannya. Sedangkan hakikatnya para ustaz-ustaz Tabligh dan masyaikh-masyaikh mereka tidaklah beranggapan sedemikian. Cuma mereka tidak mahu jika wujud fahaman politik dalam gerakan mereka nanti menyebabkan dakwah yang dilakukan oleh Tabligh ini tidak dapat diterima dan sampai kepada semua lapisan masyarakat oleh kerana wujudnya fahaman politik di dalam gerakan mereka. Tetapi di dalam masa yang sama mereka (para Ustaz dan masyaikh Tabligh) tidak pernah sekali-kali menafikan wujudnya politik dan betapa pentingnya ia kepada ummat Islam pada masa kini (nota : pendapat peribadi saya setelah pergi ke bayan2 dan ceramah2 yg diadakan oleh tabligh).

Begitu juga dengan ahli-ahli jemaah PAS. Ada di kalangan mereka terlalu mengambil mudah akan sunnah-sunnah Rasulullah saw dan juga tidak dinafikan ada diantara mereka yang menafikan usaha dakwah Tabligh ini semata-mata kerana Tabligh tidak mengaitkan politik di dalam usaha Tabligh tanpa mereka melihat dahulu alasan-alasan untuk jemaah Tabligh tidak mengaitkan politik di dalam usaha dakwah mereka.

Oleh itu, marilah sama-sama kita renung-renungkan sejenak apakah boleh Tabligh dan PAS bekerjasama? Ya, sudah pasti boleh jika setiap daripada ahli mereka mempunyai ilmu yang mantap terhadap agama Islam yang syumul kerana Islam ini bukan dalam ibadah saja dan bukan dalam politik saja tetapi ianya merangkumi seluruh kehidupan kita sedari celik mata pada waktu pagi sehingga mata kita terpejam di malam harinya di samping tidak mereka saling nafi menafikan usaha yang telah dilakukan diantara jemaah mereka...^_^

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment